هدف از این پژوهش، بررسی ادراک و دریافتِ گردشگرانِ اروپایی از معماری ایرانی است. بازدیدکنندگانِ اروپایی مهمترین و برجستهترین احساس خود را در پیوند با این معماری، «احساس شگفتی و معنویت» دانستهاند.
نام مقاله : ادراک در معماری؛ مطالعهی موردی : سنجش ادراک گردشگران اروپایی از معماری ایرانی ـ اسلامی شهر اصفهان پدیدآورنده : ریحانه بهبودی چکیده : معماری جدا از وجههی کارکردیِ آن، معنایی در درون خود نهفته دارد که به بیننده یا کاربر اثر معماری منتقل میکند. ادراک و دریافتِ بیننده از موضوع معماری در حوزههایی پرشمار کاربرد دارد. در گردشگری، بررسی ادراکِ گردشگران از جاذبههای معماریِ جایی که دیدار خواهند کرد، راهنمای سودمندی برای برنامهریزان و بازاریابانِ این صنعت است. هدف از این پژوهش، بررسی ادراک و دریافتِ گردشگرانِ اروپایی از معماری ایرانی ـ اسلامی است. برای بررسی دقیقتر، تحقیق حاضر بر معماری ایرانی ـ اسلامی دورهی صفویه شهر اصفهان متمرکز شده است. مدل برگزیده و بهکاررفته در این بررسی، مدلیست که «اچنر» و «ریچی» برای سنجش انگارهی مقصد گردشگری در سال 1993 ارائه کردهاند. تحقیق دربردارندهی دو فاز اصلی نظرسنجی از خبرگان و نظرسنجی از گردشگرانِ اروپایی است. بر پایهی آنچه از این تحقیق به دست آمده است، معماری ایرانی ـ اسلامی، نقشی برجسته در شکلگیریِ انگارهی گردشگران اروپایی از مقصد ایران دارد. میدان نقشجهان و مسجد شیخلطفالله مهمترین و درخورتوجهترین مکانهای این شهر در ذهنیتِ دریافتی و ادارکی گردشگران اروپایی میباشند. بازدیدکنندگانِ اروپایی مهمترین و برجستهترین احساس خود را در پیوند با معماری ایرانی ـ اسلامی، «احساس شگفتی و معنویت» خواندهاند و ابراز کردهاند. از دید آنها، دو عنصر کالبدیِ بهرهگیری از هندسه و فضا، دارای اهمیتی ویژهاند. کلیدواژهها : معماری ایرانی ـ اسلامی ، ادراک ، انگاره ، شهر اصفهان ، گردشگری.
|