مقالات   
 

 معماری امروز و ابهامی درباره‌ی ثابت و متغیر

در معماری امروز، عواملی همچون تکرار محض صورت‌های معماری گذشته، اصالت تمایز، شگفتی‌آفرینی و اهمیت یافتن صِرف صورت معماری بی اعتنا به معنای آن، به بی‌معیاری و...

ارسال کننده: امیر یاشار فیلا
تاریخ ارسال: شنبه 12 مرداد 1392
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
در معماری امروز، عواملی همچون تکرار محض صورت‌های معماری گذشته، اصالت تمایز، شگفتی‌آفرینی و اهمیت یافتن صِرف صورت معماری بی اعتنا به معنای آن، به بی‌معیاری و نابه‌سامانی معماری دامن زده است. این نوشتار می‌کوشد ابهام درباره‌ی ثبات و تغییر در معماری را با تکیه بر جهان‌بینی حکمی روشن کند.

نام مقاله :
معماری امروز و ابهامی درباره‌ی ثابت و متغیر

پدیدآورنده :
عاطفه کرباسی

چکیده :
در معماری امروز ما، هم در عرصه‌ی نظر معیارهای چندان ثابت و روشنی در دست نیست و هم در عرصه‌ی عمل، عواملی همچون تکرار محض صورت‌های معماری گذشته، اصالت تمایز، شگفتی‌آفرینی و ابراز خودخواهانه‌ی خویش و پذیرش کثرت و تغییر محض، یا ایجاد وحدت از راه یکسان‌سازی و همانندسازی و اهمیت یافتن صِرف صورت معماری بی اعتنا به معنای آن، به این بی‌معیاری و نابه‌سامانی دامن زده است.
چنین است که می‌توان یکی از علل آشفتگی کنونی معماری را ابهامی عمیق در چیستی امر ثابت و امر متغیر دانست. با تکیه بر جهان‌بینی حکمی، روشن ساختن ابهام درباره‌ی ثبات و تغییر، نه از اندیشه صرف در چگونگی صورت معماری، بلکه از بازاندیشی در چیستی امر ثابت و متغیر در زندگی انسان که معماری ظرف آن است، آغاز می‌شود؛ تا راه را برای شناخت ثابت و متغیر در معماریِ دربرگیرنده‌ی این زندگی بگشاید.
انسان‌ها دارای مرتبه‌ای ثابت‌اند که در پاسخ به فطرت و بر پایه‌ی سنتِ بی‌تغییر الهی، بی‌زمان و بی‌مکان است. بر همین بنیاد، می‌توان مرتبه‌ای برای معماری تعریف کرد که ثابت است و تحت دامنه‌ای خاص می‌تواند در مرتبه‌ی صورت‌ها، متغیر و ثابت‌مدار باشد.


کلیدواژه‌ها :
معماری امروز ، فطرت و سرشت ، ثابت ، متغیر ، سنت الهی.
 
 نظرات    
 
مائده علیشاهی 13:22 یکشنبه 13 مرداد 1392
0
 مائده علیشاهی
بسیار خوب
ممنون از شما