مقالات   
 

 ویژگی‌های مخلوط‌های آسفالت بازیافت‌شده با کف قیر

در این پژوهش، با انجام آزمایش بر روی 144 نمونه‌ی آسفالتِ بازیافت‌شده با کف قیر، تأثیر نوع دانه‌بندی، درصد قیر، درصد سیمان و میزان تراکم بر روی مدول برجهندگی و مقاومت...

ارسال کننده: امیر یاشار فیلا
تاریخ ارسال: چهارشنبه 2 مرداد 1392
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
در این پژوهش، با انجام آزمایش بر روی 144 نمونه‌ی آسفالتِ بازیافت‌شده با کف قیر، تأثیر نوع دانه‌بندی، درصد قیر، درصد سیمان و میزان تراکم بر روی مدول برجهندگی و مقاومت کششی غیرمستقیم نمونه‌ها، در حالت‌های گوناگونِ عمل‌آوری، بررسی شده است.

نام مقاله :
بررسی آزمایشگاهی مدول برجهندگی، مقاومت کششی غیرمستقیم و فشاری تک‌محوریِ
مخلوط‌های آسفالت بازیافت‌شده با استفاده از کف قیر

پدیدآورندگان :
سهید یوسف‌دوست ، اورنگ فرزانه ، علی‌محمد اسماعیلی ، امیر احمدی

چکیده :
یکی از تازه‌ترین روش‌های بازیافتِ آسفالت‌های قدیمی، روش بازیافت آسفالت به‌صورت سرد درجا، با بهره‌گیری از کف قیر است. در سال‌های اخیر کاربرد این روش در راه‌ها و فرودگاه‌های ایران اندک‌اندک گسترش یافته و به‌موازات آن، بررسی‌های آزمایشگاهی بر روی ویژگی‌های مکانیکی و کارکردیِ این مخلوط‌های آسفالتی آغاز شده است.
در بخش نخستِ این پژوهش، با انجام آزمایش مدول برجهندگی و مقاومت کششی غیرمستقیم بر روی 144 نمونه‌ی آسفالت کف قیر، تأثیر نوع دانه‌بندی، درصد قیر، درصد سیمان و میزان تراکم بر روی مدول برجهندگی و مقاومت کششی غیرمستقیم نمونه‌ها، در چهار حالتِ گوناگونِ عمل‌آوری، بررسی شده است. سپس و در دنباله‌ی بررسی‌ها، با انجام آزمایش‌های لازم بر روی 108 نمونه‌ی دیگر، گوشش شده تا تأثیر پارامترهای یادشده روی مدول برجهندگی و مقاومت فشاریِ تک‌محوری مطالعه شود.
دستاوردها و نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهند که تغییر دانه‌بندیِ مصالح خرده‌آسفالتی از ریز به میانه و نیز تغییر میزان قیر افزوده‌شده از 2 به 4درصد، تأثیر به‌نسبت کمی بر روی مدول برجهندگی، مقاومت کششی غیرمستقیم، مقاومت فشاری تک‌محوری و بهبود حساسیت رطوبتی آسفالتِ بازیافت‌شده دارد. در برابر، افزودنِ یک درصد سیمان و افزایش آن به 2درصد نقش قابل‌ملاحظه‌ای در افزایش پارامترهای پیش‌گفته دارد.
با بهره‌گیری از داده‌های به‌دست‌آمده از این پژوهش، چگونگی همبستگی میان مدول برجهندگی و مقاومت کششی غیرمستقیم برای برآورد پارامتر نخست، بر پایه‌ی نتایج آزمایش مقاومت کششی غیرمستقیم ارائه شده است.


کلیدواژه‌ها :
بازیافت سرد آسفالت ، کف قیر ، مدول برجهندگی ، مقاومت فشاری تک‌محوری ، مقاومت کششی غیرمستقیم.
 
 نظرات    
 
مائده علیشاهی 15:31 شنبه 5 مرداد 1392
1
 مائده علیشاهی
بچه که بودم ظهرهای تابستون که هوا خیلی گرم بود و این کف قیرها یه وجود میومدن عاشق این بودم که بترکونمشون!!
از همون موقع مهندسیم گل کرده بوداااااااااااااااااا
:-)

ممنون آقای مهندس
امیر یاشار فیلا 13:40 یکشنبه 6 مرداد 1392
0
 امیر یاشار فیلا

:-]