مقالات   
 

 کاهش خطر بیابان‌زایی ؛ چگونه و با چه شیوه‌ای؟

با بررسی عوامل متعدد بیابان‌زایی در ایران و خاورمیانه، ‌نقش عوامل زمین‌شناسی به‌گونه‌ای چشم‌گیر در خطر بالقوه‌ی بیابانی شدنِ ایران به چشم می‌خورد؛ که به‌صورت تعادلِ...

ارسال کننده: امیر یاشار فیلا
تاریخ ارسال: شنبه 9 شهریور 1392
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
با بررسی عوامل متعدد بیابان‌زایی در ایران و خاورمیانه، ‌نقش عوامل زمین‌شناسی به‌گونه‌ای چشم‌گیر در خطر بالقوه‌ی بیابانی شدنِ ایران به چشم می‌خورد؛ که به‌صورت تعادلِ شکننده و ظریفِ محیطی‌ست و تنها با شناخت روند تکامل آن می‌توان در برابر خطراتِ احتمالیِ بیابانی شدن ایستاد.

نام مقاله :
نقش داده‌های زمین‌شناسی در کم کردنِ خطراتِ بیابانی شدنِ زمین‌ها

پدیدآورنده :
احمد معتمد

چکیده :
بیابان‌ها بخشی از چشم‌اندازهای زمین ما را در طول دوره‌های بلندمدتِ زمین‌شناسی شکل داده‌اند و «بیابانی شدن» پدیده‌ای است که در آن،‌ تعادل زیستی طبیعی («بیوستازی») به‌طور کلی برهم می‌خورد و بی‌تعادلیِ زیستی یا «اگسیستازی»‌ رخ می‌نماید. عوامل متعدد ایجاد این پدیده را به طور خلاصه این‌گونه می‌توان برشمرد:
1ـ فعالیت‌های زمین‌شناختی همچون زمین‌ساخت، آتش‌فشان، شکل‌گیری و پیدایش ارتفاعات نمکی (دیاپیریسم)، چین گسل،‌ زلزله و فرسایش،‌ رسوب‌گذاریِ تخریبی، شیمیایی، تبخیری و غیره.
2ـ تغییرات سراسری یا بومیِ اقلیمی همراه با تغییرات سطح دریاها، ‌یخ‌بندان، تبخیر و جابه‌جایی‌های توده‌های هوایی، به‌ویژه در عرض‌های پایین و بالل (برای نمونه، حاشیه‌ی یخچالی و عرض‌های اسبی) و غیره، با پدید آمدنِ بیابان‌های سرد یا گرم.
3ـ فعالیتهای زیستی، به‌ویژه اثرات انسانی ( آنتروپولوژیک) که دریغمندانه پیامد کمبود یا نبود یا آگاهی از مسائل زمین‌شناسی نزد دست‌اندرکاران و متخصصان محیطی (مثلاً مهندسان و مدیران شرکت‌های مهندسی) است؛ و به این‌گونه فعالیت‌ها بیش از ارزش راستین و واقعی آن‌ها بها داده شده است.
با بررسی عوامل متعدد بیابان‌زایی در ایران و خاورمیانه، ‌نقش عوامل زمین‌شناسی به‌گونه‌ای چشم‌گیر در خطر بالقوه‌ی بیابانی شدنِ ایران به چشم می‌خورد؛ که به‌صورت تعادلِ شکننده و ظریفِ محیطی‌ست و تنها با شناخت روند تکامل آن می‌توان در برابر خطراتِ احتمالیِ بیابانی شدن ایستاد و برنامه‌ریزیِ توسعه و پیشرفت را با آن هماهنگ ساخت و کاربری‌های تازه‌ای در راستای بهره‌مندی از مواهب طبیعی و معدنی و سازگاری‌های تازه‌ی زیستی تعریف کرد.

کلیدواژه‌ها :
بیابان ، بیابانی شدن ، تعادل زیستی طبیعی (بیوستازی) ، بی‌تعادلیِ زیستی (اگسیستازی) ، اثرات انسانی (آنتروپولوژیک) ، محیط زیست ، ایران ، خاورمیانه.
 
 نظرات    
 
مائده علیشاهی 19:06 شنبه 9 شهریور 1392
0
 مائده علیشاهی
ممنون آقای مهندس
امیر یاشار فیلا 13:19 یکشنبه 10 شهریور 1392
0
 امیر یاشار فیلا

سپاس از شما
که همواره با قدرشناسی، به ما دلگرمی می‌بخشید.
نیما محسون 22:09 یکشنبه 10 شهریور 1392
1
 نیما محسون
مهندس جان سپاسگزاریم، اوضاع که به ترتیب حاضر به پیش میرود روزبروز بر وخامت اوضاع بی آبی و تولید و پراکندن نمک در هوا افزوده میشود.واقعا پکار باید کرد!