مقالات   
 

 انواع روش های حمل و نقل پاک در شهرها

مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران...

ارسال کننده: مهسا معتمد
تاریخ ارسال: یکشنبه 6 بهمن 1392
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
انواع روش های حمل و نقل پاک در شهرها

مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران
شهریورماه 91

تهیه کنندگان:
علیرضا قنادان
امیرروحی
الهام فلاح منشادی


توسعه روز‌‌افزون جامعه بشری در حوزه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی در سال‌های اخیر بیش‌ترین شتاب خود را نسبت به تمامی اعصار تاریخ تجربه می‌کند. حوزه حمل‌ و نقل نیز یکی از حوزه‌هایی است که به تبع سایر زمینه‌های اقتصادی توسعه چشم‌گیری را شاهد بوده است لکن این توسعه پرشتاب علاوه بر جنبه‌های مثبت و سازنده خود دارای برخی ابعاد ناخواسته نیز بوده است.
شاید بتوان یکی از مهم‌ترین جنبه‌های ناخواسته در این بین را آسیب‌های شدید زیست محیطی دانست به شکلی که روند رو به رشد آثار مخرب وارد شده به محیط زیست امروزه یکی از پراولویت‌ترین مسایل پیش ‌روی مدیران و سیاست‌گذاران را تشکیل می‌دهد. همزمان با اولویت یافتن تغییر در رویکردهای بنیادین حمل و نقل متناسب با نیاز جوامع آینده، مفاهیمی نظیر حمل‌ و نقل پاک (Green Transportation) و یا حمل‌ و نقل پایدار (Sustainable Transportation) نیز پا به عرصه‌های علمی و اجرایی متخصصان باز کرد. گزارش پژوهشی حاضر به دنبال آن است تا با رویکردی مدیریتی به بررسی و معرفی اجمالی از مفهوم حمل‌ و نقل پاک و روش‌های رایج در این زمینه بپردازد.
بدین منظور ابتدا اهمیت پرداختن به مقوله حمل و نقل پاک بحث شده، تعاریف مربوط به حمل و نقل پاک و بررسی اجمالی ویژگی انواع سوخت‌های فعلی مورد اشاره قرار گرفته و بر اساس سه استراتژی ارتقاء تکنولوژی، انتقال به وسیله کاراتر و اجتناب/کاهش سفر - کارایی وسیله، کارایی سفر و کارایی سیستم - تعریف گردیده است.
که در ادامه پس از مقایسه اجمالی میزان آلایندگی شیوه های مختلف حمل و نقل، مصادیق و راهکارهای دست‌یابی به حمل و نقل پاک در سطح ملی و محلی معرفی شده است. در این زمینه علاوه بر بررسی منابع علمی و مطالعات کتابخانه‌ای، نتایج برخی از پروژه‌های موفق در سایر کشورهای جهان نیز مورد جمع‌بندی و تشریح قرار گرفته و در نهایت راهکارهای دست‌یابی به حمل و نقل پاک در تهران با تعیین اولویت و مسئولیت اجرا شرح داده شده است
 
 نظرات    
 
مائده علیشاهی 21:18 یکشنبه 6 بهمن 1392
1
 مائده علیشاهی
ممنونم عزیزم
زهره خسروی 14:03 دوشنبه 7 بهمن 1392
1
 زهره خسروی
هرکه بامش بیش برفش بیشتر!توسعه یه شهر وکشور خلاف جهت حمل ونقل پاکه پس باید بیخیال احداث بزرگراه شد.!!!!ممنون خانم مهندس
نسیم حسینی 16:19 دوشنبه 7 بهمن 1392
1
 نسیم حسینی
ممنون عزیزم