مقالات   
 

 توسعه‌ی کالبدی ـ فضایی شهر ورزنه و ارائه‌ی راهبردهای توسعه‌ی آینده‌ی شهر

دستاوردهای این بررسی نشان می‌دهند که برای توسعه‌ی آینده‌ی شهر ورزنه، حتا برای جمعیتی سه‌برابر جمعیت کنونی، نیازی به گسترش محدوده‌ی شهری نیست...

ارسال کننده: امیر یاشار فیلا
تاریخ ارسال: یکشنبه 30 تیر 1392
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
دستاوردهای این بررسی نشان می‌دهند که برای توسعه‌ی آینده‌ی شهر ورزنه، حتا برای جمعیتی سه‌برابر جمعیت کنونی، نیازی به گسترش محدوده‌ی شهری نیست و به دلیل پراکنده بودنِ بافت شهر و ساختمان‌های غالباً یک‌اشکوبه در درون محدوده‌ی شهر، امکان، توان و پتانسیل توسعه در بعد ارتفاعی وجود دارد.

نام مقاله :
توسعه‌ی کالبدی ـ فضایی شهر ورزنه و ارائه‌ی راهبردهای توسعه‌ی آینده‌ی شهر

پدیدآورندگان :
حسین حاتمی‌نژاد ، طاها ربانی ، ناصر محمدی ورزنه ، صالح اسدی

چکیده :
درک فرآیند توسعه‌ی شهری در برنامه‌ریزی توسعه‌ی شهری و مدیریت توسعه‌ی شهریِ پایدار، نقشی تعیین‌کننده دارد. در پژوهش پیش رو، فرآیند توسعه‌ی کالبدی ـ فضایی شهر ورزنه بررسی شده است و پس از مشخص شدنِ توان‌های نهفته (پتانسیل‌ها) و محدودیت‌های توسعه با به‌کارگیریِ مدل‌های بولین و هم‌پوشانی در GIS، و نیز محاسبه‌ی میزان فضای مورد نیاز برای جمعیتی که در دهه‌های آینده به این شهر افزوده خواهد شد، راهبردهای بهینه برای توسعه‌ی آینده‌ی شهر ارائه شده است.
روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی بوده و شیوه‌ی گردآوری داده‌ها، اسنادی ـ کتابخانه‌ای است؛ و برای تکمیل داده‌ها و پایش مراحل توسعه، از مطالعات میدانی و مصاحبه با شهروندان نیز بهره‌گیری شده است. دستاوردها و نتایج پژوهش بیانگر این نکته است که توسعه‌ی شهریِ ورزنه در آغاز خودرو و در پیرامون هسته‌ی اصلی شهر به‌صورت دایره‌ای رخ داده است، اما در مراحل پس از آن، توسعه‌ی شهری به دلیل وجود زمین‌های کشاورزی در اطراف هسته‌ی اصلی ممکن نبوده و از همین رو، شهر به‌صورت یک شهر موازی در سوی دیگر و روبه‌روی شهر کنونی (که رودخانه آن‌ها را از هم جدا کرده است) شکل گرفته، و در طرح‌های نوین نیز توسعه در همان سمت و در راستای شمال در نظر گرفته شده است.
همچنین، دستاوردهای بررسی نشان می‌دهند که برای توسعه‌ی آینده‌ی شهر، حتا برای جمعیتی سه‌برابر جمعیت کنونی، نیازی به گسترش محدوده‌ی شهری نیست و به دلیل پراکنده بودنِ بافت شهر و ساختمان‌های غالباً یک‌اشکوبه در درون محدوده‌ی شهر، امکان، توان و پتانسیل توسعه در بعد ارتفاعی وجود دارد.

کلیدواژه‌ها :
GIS ، پایش توسعه‌ی شهری ، توسعه‌ی کالبدی ـ فضایی شهر ، شهر ورزنه.
 
 نظرات    
 
مائده علیشاهی 12:28 دوشنبه 31 تیر 1392
0
 مائده علیشاهی
بسیار ممنونم آقای مهندس
امیر یاشار فیلا 01:41 سه شنبه 1 مرداد 1392
0
 امیر یاشار فیلا
خواهش می‌کنم.