اخبار   
 

 ساخت‏‏‌وساز با تورم دستوری

متن قرارداد دوجانبه‌ی متولی مسکن با انبوه‏‏‌سازان برای ساخت مسکن دولتی، دربردارنده‌ی سه قفل قیمتی است: تعیین هزینه‌ی ساخت ناسازگار با واقعیت‏‏‌های بازار، ساخت‏‏‌وساز با تورم دستوری و در نظر گرفتن جریمه‌ی ناکارآمد برای کندسازی. این سه قفل قیمتی در متن قراردادهای انبوه‏‏‌سازان برای ساخت مسکن در طرح خانه‏‏‌سازی دولتی یا طرح ساخت یک‌میلیون مسکن در سال است ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  12:24   دوشنبه 10 اردیبهشت 1403  

 هشدار سبد خوراک خانوار

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی جامع، ابعاد فقر در سال ۱۴۰۱ را با جزئیات ارائه کرد. این گزارش می‌گوید که میزان مصرف کالری نیمی از جمعیت ایرانی‌ها در سال ۱۴۰۱ کم‌تر از سرانه‌ی استاندارد بوده است. از سوی دیگر، همه‌ی دهک‌ها از میزان کالری خود نسبت به سال ۱۴۰۰ کاسته‌اند؛ که علت این روند، آن بوده که خانوارها به‌دلیل تورم بالای مواد خوراکی و افزایش دیگر هزینه‌ها، کوشیده‌اند مصرف خوراک خود را کاهش دهند و همچنین، از میزان کالاهای خوراکی خود کاسته‌اند تا بتوانند کالاهای بادوام بیش‌تری بخرند ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  10:17   دوشنبه 10 اردیبهشت 1403  

 شفاف‌سازی کنید ـ ابهامات قرارداد دو میلیارد یورویی شهرداری تهران با چین

دیروز در صحن علنی شورای شهر تهران، شاهد یکی از عجیب‌ترین و منحصربه‌فردترین نشست‌های پارلمان شهری بودیم. موضوع به قرارداد سنگین دو میلیارد یورویی با چین برای ورود اتوبوس و واگن مترو برمی‌گردد؛ قراردادی که اعضای شورای شهر درباره‌ی آن پرسش‌ها و ابهامات بسیار داشتند و در عین حال گروهی از اعضای شورا در روز شوراها سعی در آبستراکسیون داشتند. یکی از موارد اعتراضی، به ترک تشریفات برای انعقاد قراردادی به این حجم بازمی‌گردد ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «هم‌میهن»
  09:00   دوشنبه 10 اردیبهشت 1403  

 گلایه‌ی نرجس سلیمانی از وعده‌‌های شهرداری

رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در نشست دیروز شورا، از وعده‌‌های عمل‌نشده‌ی شهرداری گلایه کرد. نرجس سلیمانی گفت: در مورد واردات وسایل حمل‌ونقل همگانی وعده‌های بسیاری شنیدیم و عملاً اتفاق خاصی نیفتاد. مدیریت شهری در حوزه‌ی اجرایی با تک‌ماده هم به نمره‌ی حداقلی نمی‌رسد؛ و البته زمان محدودی مانده است. با مصاحبه‌های متعدد نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد و باید کار جهادی برای ماندگار کردن مدیریت شهری دوره‌ی ششم انجام بگیرد ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  08:29   دوشنبه 10 اردیبهشت 1403  

 مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟

در چند سال گذشته، طرح‌ها و مصوبه‌های گوناگونی به‌عنوان نجات‌دهنده‌ی خانه‌ها و بافت‌های تاریخی کشور مطرح شده‌اند؛ طرح‌هایی که هر از گاهی بر سر زبان‌ها می‌افتادند و نصفه‌ونیمه اجرایی می‌شدند، اما به‌واسطه‌ی قدرت مافیا در بافت‌های تاریخی، زمین می‌خوردند؛ درست مانند طرح مرمت مشارکتی سازمان میراث فرهنگی و مالکان بناهای تاریخی که نزدیک به ۱۰ سال پیش به‌عنوان یکی از نخستین طرح‌های کمکی سازمان میراث فرهنگی برای مالکان آثار تاریخی مطرح شد، اما ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «هم‌میهن»
  14:07   یکشنبه 9 اردیبهشت 1403  

 رکود ساخت‌وساز ۹ساله شد

انبوه‌‌‌سازان می‌‌‌گویند سال‌هاست ساخت‌وساز در کشور با تاثیر از تورم و وضعیت نابه‌سامان بازار مسکن و مشکلات ساخت‌وساز، در رکود به‌‌‌سر می‌‌‌برد. این وضعیت باعث شده است شمار بسیاری از دست‌اندرکاران این پهنه، عطای بازار مسکن را به لقایش ببخشند و ترجیح بدهند که سرمایه‌ی خود را در زمینه‌‌‌ای درگیر کنند که سودآوری بیش‌تری داشته و احتمال نقدشوندگی آن نیز بالاتر باشد. در همین راستا، رییس کمیته فنی انجمن سازندگان تهران، بر لزوم کنترل دولت روی نرخ مصالحی که درون کشور تولید می‌‌‌شوند، تاکید کرد ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  12:15   یکشنبه 9 اردیبهشت 1403  

 دانش چگونه راز «مثلث برمودا» را گشود؟

منطقه‌ای دریایی در اقیانوس اطلس شمالی، میان فلوریدا، پورتوریکو و برمودا، در میانه‌های سده‌ی گذشته، پس از انتشار خبرهایی از ناپدید شدنِ رازآلودِ قایق‌ها و هواپیماها در آن‌جا، جایگاهی افسانه‌ای یافت و پس از آن، برای دهه‌ها علت غرق شدن هر کشتی و سرنگون شدن هر هواپیمایی در این منطقه، نیروهای ویرانگر مثلث برمودا دانسته می‌شدند. تا این که در سال ۱۹۷۵ میلادی نویسنده‌ای به نام «لری کوشه» کتابی منتشر کرد و در آن توضیح داد که گزارش‌های مربوط به مثلث برمودا، نادرست و اغراق‌آمیز یا تأییدنشده‌اند ... ادامه»

  منبع : یورونیوز فارسی
  08:55   یکشنبه 9 اردیبهشت 1403  

 هشدار درباره‌ی کاهش باران و افزایش دما در ایران

دکتر مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله گفت: «در دهه‌ی ۱۴۰۰-۱۳۹۰ بارندگی ایران به‌طور میانگین نزدیک به ۱۱درصد، آب‌های سطحی نزدیک به ۴۴درصد و آب‌های تجدیدپذیر نزدیک به ۳۲درصد کاهش یافته است». او افزود: «در دهه‌های اخیر میانگین دمای شهرهای اصلی ایران نزدیک به ۰/۶ درجه‌ی سانتی‌گراد افزایش یافته است. پیش‌بینی‌ها تا سال ۱۴۱۵ بین ۰/۷ (در سناریوی متوسط) تا یک‌درجه (در بدترین حالت) افزایش دما را نشان می‌دهد» ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «هم‌میهن»
  08:19   یکشنبه 9 اردیبهشت 1403  

 «خودکشی پزشکان به مرز هشدار رسیده است»

خبر تکان‌دهنده بود: پزشک جوان دیگری خود را کُشت و بار دیگر نگاه‌ها را به سوی جامعه‌ی پزشکی ایران گرداند. این مرگ تنها یک ماه پس از خودکشی «پرستو بخشی»، متخصص قلب و عروق، رخ داد. «سمیرا آل‌سعیدی» فوق‌تخصص روماتولوژی داشت و معاون امور بین‌الملل بیمارستان امیراعلم بود. «سمیرا» سال‌های بسیاری را به درس خواندن گذرانده بود، تا به جایگاه کنونی‌اش برسد؛ اما اردیبهشت امسال دیگر تاب نیاورد و با این که یک فرزند داشت، خود را از زندگی ساقط کرد ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  07:47   یکشنبه 9 اردیبهشت 1403  

 «تعیین حق‌‌‌الزحمه‌ی مهندسان همواره با چالش مواجه می‌شود»

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با نقد «فرمول قدیمی ملاک عمل دولت برای افزایش سالانه‌ی دستمزد و حق‌‌‌الزحمه‌ی مهندسان ناظر»، می‌گوید برای تعیین رقم حق‌‌‌الزحمه‌ی مهندسان ناظر در سال ۱۴۰۳، اگر مبنای محاسبه «رشد هزینه‌‌‌های ساخت‌وساز» باشد، این رقم ۱۰۰‌درصد باید افزایش یابد، اما تعرفه‌‌‌ای که سالانه برای این منظور ملاک عمل قرار می‌گیرد، ارقامی بسیار کم‌تر را لحاظ می‌‌‌کند، که برای مهندسان چالش‌‌‌برانگیز است ... ادامه»

  منبع : روزنامه‌ی «دنیای اقتصاد»
  11:07   شنبه 8 اردیبهشت 1403  
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10