اخبار   
 

 آیا برج میلاد سازه‌ای بهره‌مند از معماری بومی‌ست؟

یک متخصص شهرسازی با تأکید بر این که هویت شهرها پیوندی سرراست با معماری آن شهرها و فرهنگ بومی آن‌جا دارد، گفت برج میلاد از هنر معماری...

یک متخصص شهرسازی با تأکید بر این که هویت شهرها پیوندی سرراست با معماری آن شهرها و فرهنگ بومی آن‌جا دارد، گفت: برج میلاد از هنر معماری بومی بهره برده است و همین می‌تواند سرمشق دیگر سازه‌ها برای توجه به معماری بومی باشد.


نوید سعیدی رضوانی با اشاره به این که معماری شهری برخاسته از فرهنگ آن شهر است، به آمیختگی هویت شهری با فرهنگ بومی اشاره کرد و افزود: در بسیاری از شهرهای دنیا، برای مثال در آنکارای ترکیه، بلندمرتبه‌سازی صورت گرفته است، اما در همین بلندمرتبه‌سازی، اشاراتی به معماری بومی ترکیه وجود دارد.

وی ادامه داد: در شهرهای ما بحث هویت مطرح نیست. البته در برج میلاد تهران توجهاتی به معماری بومی شده، اما کافی نیست. بحث هویت، فقط شکلی و فرمال نیست؛ باید به شرایط اقلیمی و فرهنگی نیز توجه کرد. در معماری ایرانی اتفاقاً اقلیم تفاوت‌ها را مشخص می‌کرده است، ولی الان این‌گونه نیست و ریشه‌ی این مسأله در نگاه غیراصولی به شهرسازی و بهره‌برداری اقتصادی از شهر است.

مهندس سعیدی رضوانی همچنین به اهمیت بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: بافت‌های فرسوده دو نوع هستند؛ آن‌ها که دارای ارزش تاریخی‌اند، باید حفظ شوند. حفظ ارزش‌های تاریخی شهرها جزو سوگند کاری و حرفه‌ایِ معمارها و آرشیتکت‌هاست؛ اما متأسفانه امروز چون تملک و نگه‌داری خانه‌های تاریخی هزینه‌بر و فرآیند ثبت آثار ملی زمان‌بر است، این بناها تخریب می‌شوند.

 


 

این کارشناس شهری تأکید کرد: یک مطالعه‌ی میدانی در شهر قزوین نشان داد مردم تمایل زیادی به حفظ بافت‌های تاریخی از خود نشان داده‌اند، ولی در تهران مالکان تمایلی به حفظ این‌گونه خانه‌ها ندارند و بسیاری از آن‌ها می‌گویند ارزش این خانه‌ها تا ما زنده‌ایم، باید به ما برسد؛ بعد از مرگ ما چه سودی دارد!؟ یعنی ساختمان‌ها را به‌شکل اشیایی می‌بینیند که باید به آن‌ها نگاه بهره‌بردارانه و زودبازده داشته باشند.

برج میلاد یک سازه بتنی محسوب‌می‌شود که 13 هزار مترمربع زیربنا داشته و وزن تقریبی آن 160 هزار تن می‌باشد. درحال‌حاضر برج دبی با 830 متر ارتفاع، بلندترین سازه جهان به‌حساب‌می‌آید که کار ساخت آن در سال 2010 به‌پایان ‌رسید.

مهندس سعیدی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در مورد بناهای نمادین شهری باید بگویم برج میلاد به نوعی یکی از مقاوم‌ترین و فنی‌ترین سازه‌هایی است که تا به امروز در تهران قد علم کرده است. ارتفاع حیرت‌انگیز این برج از سویی، و وجود بسیاری از ساختمان‌های گوناگون در اطراف آن، به این سازه ویژگی یگانه‌ای داده است.

به گفته‌ی کارشناسان معماری، برج میلاد یکی از قوی‌ترین تکنولوژی‌های ساخت در معماری معاصر و در واقع، بزرگ‌ترین دستاورد معماری ایران در 30 سال اخیر است.

بهره‌گیری از مهندسی ایرانی‌ و طرح‌های برگرفته از معماری ایرانی، از مهم‌ترین شاخصه‌های برج میلادند و این برج را به نماد شهر تهران تبدیل کرده‌اند.

 


 

برگرفته از : پایگاه اینترنتی شهرنوشت

(وابسته به اداره‌ی کل روابط عمومی

و امور بین‌الملل شهرداری تهران)

www.shahrnevesht.ir ، 18 بهمن 1390

ویرایش : امیریاشار فیلا

 
  منبع : ارسال شده توسط مهندس امیریاشار فیلا
  00:49   پنجشنبه 20 بهمن 1390  
 نظرات    
 
نیما محسون 22:07 شنبه 22 بهمن 1390
0
 نیما محسون
متشکرم