اخبار   
 

 رفع نم‌زدگی سازه‌های تاریخی اردستان ۶۰۰میلیون تومان اعتبار می‌خواهد

رییس اداره‌ی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان گفت: رفع نَم‌زدگی ۵ ـ ۶ سازه‌ی تاریخی شهرستان اردستان که در بارندگی‌های امسال آسیب دیده‌اند، نیاز به ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار دارد. نرگس بهشاد در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: بسیاری از سازه‌های تاریخی و دارای اهمیت شهرستان وقفی هسنند، ولی اداره‌ی مربوطه عملاً اراده‌ای برای هزینه کردن و بازسازی عمرانی در آن‌ها را ندارد ...

رفع نم‌زدگی سازه‌های تاریخی اردستان ۶۰۰میلیون تومان اعتبار می‌خواهد

رییس اداره‌ی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان گفت: رفع نَم‌زدگی ۵ ـ ۶ سازه‌ی تاریخی شهرستان اردستان که در بارندگی‌های امسال آسیب دیده‌اند، نیاز به ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار دارد. نرگس بهشاد در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: بسیاری از سازه‌های تاریخی و دارای اهمیت شهرستان وقفی هسنند، ولی اداره‌ی مربوطه عملاً اراده‌ای برای هزینه کردن و بازسازی عمرانی در آن‌ها را ندارد.د وی با بیان اینکه بارندگی‌های امسال باعث نم‌زدگی و گاهی ریختن گچ های برخی از بناهای تاریخی و ثبت ملی این شهرستان شده است، افزود: با بازدیدی که کارشناسان اداره کل و حتی وزارت میراث فرهنگی از این بناها انجام داده قول تخصیص اعتبار برای بناهای تاریخی و مخصوصاً مسجد امام حسن محله بازار اردستان داده شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی اردستان با اشاره به انعقاد قرارداد و شروع عملیات مرمت و بازسازی مسجد امام حسن اردستان تا یک هفته آینده، گفت: حجم بناهای تاریخی و دارای اهمیت در این شهرستان زیاد است، ولی بودجه‌ای که سالانه اختصاص داده می‌شود نسبت به حجم بناها بسیار ناچیز است و باید سالانه تعداد کمی از بناها را مورد مرمت و بازسازی قرار دهیم. بهشاد گفت: رفع نم‌زدگی ۵-۶ بنای تاریخی شهرستان اردستان که در بارندگی‌های امسال آسیب دیده نیاز به ۶۰۰ میلیون اعتبار دارد که تلاش خواهیم کرد این مقدار اعتبار تخصیص پیدا کند. وی با اشاره به اینکه موریانه در سال‌های گذشته چوب‌های برخی از سرستون‌های مسجد جامع را از بین برده بود و نیاز به تعویض داشت، گفت: عملیات تعویض چوب‌های یکی از سرستون‌های داخل مسجد به دلیل خوردن موریانه انجام شد و در صورت تخصیص اعتبار مابقی قسمت‌های چوبی که از بین رفته است تعویض می‌شود. رئیس اداره میراث فرهنگی اردستان با بیان اینکه سال گذشته با هدف از بین بردن کلونی‌های موریانه در مسجدجامع، جبهه غربی این بنای تاریخی سم‌پاشی شده و نیاز است قسمت جنوب و شرق مسجد جامع اردستان سم‌پاشی شود، گفت: اعتبار عملیات سم‌پاشی قسمت‌های دیگر تخصیص یافته و در فصل پاییز انجام می‌شود.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
کولرهای آبی می‌توانند باعث ویرانی مسجدجامع شوند

بهشاد گفت: یکی از مشکلاتی که در بناهای تاریخی و مخصوصاً مسجد جامع اردستان با آن مواجه هستیم استفاده از کولرهای آبی در طبقه دوم است که می‌تواند باعث تخریب بنا شود. تاکنون چند مکاتبه با مسئولان شهرستان از جمله امام جمعه و فرماندار شهرستان مبنی بر جمع‌آوری و جابجایی کولرهای آبی از طبقه دوم صورت گرفته، ولی عملاً اقدامی صورت نگرفته است. وی با بیان این که کولرهای آبی با توجه به وجود آب با استفاده از شلنگ و لرزشی که دارد می‌تواند برای بناهای تاریخی بسیار خطرناک باشد، بیان کرد: هیئت‌امنای مسجد جامع همکاری لازم را با اداره میراث فرهنگی ندارد و اهمیتی به هشدار و تذکرات برای حفظ این بنای ارزشمند نمی‌دهند.


  منبع : خبرگزاری ایسنا
  14:22   پنجشنبه 4 مرداد 1403  
 نظرات