اخبار   
 

 اقدام به تخریب خانه‌ی تاریخی «توران» در زعفرانیه‌ی تهران

خانه‌ی توران امیرسلیمانی، همسر سوم رضاخان پهلوی، در منطقه‌ی زعفرانیه‌ی تهران، به قصد ساخت یک برج یازده‌طبقه زیر تیغ بلدوزرها رفت. این خانه‌ی تاریخی پس از اعتراض دوستدارانِ میراث فرهنگی و تاریخ معاصر و پی‌گیری‌های مسئولان ذی‌ربط، امروز به ثبتِ اضطراریِ میراث فرهنگی رسید ...

اقدام به تخریب خانه‌ی تاریخی «توران»

خانه‌ی توران امیرسلیمانی، همسر سوم رضاخان پهلوی، در منطقه‌ی زعفرانیه‌ی تهران، به قصد ساخت یک برج یازده‌طبقه زیر تیغ بلدوزرها رفت. به نوشته‌ی وبگاه «معماری‌نیوز»، پس از تماس تلفنی خبرنگار آن رسانه و اعلام تخریب بنای ارزشمند یادشده، یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی با حضور در محل از ادامه‌ی تخریب جلوگیری کرد؛ و با توجه به ازسرگیریِ تخریب، حوالی ساعت ۲۱:۴۰ دقیقه دوشنبه‌شب خبر رسید که نیروهای یگان حفاظتِ میراث فرهنگی در محل مستقر شده‌اند و تا صبح همان‌جا خواهند ماند.

در ضلع جنوب غربی تقاطع پسیان و کوچه‌ی اسماعیلی در منطقه‌ی زعفرانیه ، ملکی با مساحت حدود ۵هزار مترمربه هست که در ضلع شمالی آن کاخ اقامتی منتسب به توران، همسر سوم رضاخان پهلوی قرار دارد؛ که از روز شنبه، ۲۶ تیرماه زیر تیغ بلدوزها رفته و در حال تخریب است. بنا به گفته‌ی شاهدان عینی، تا کنون نزدیک به ۱۵ تا ۲۰درصد از بنا از بین رفته است. این در حالی است که گفته می‌شود برای این ملک پروانه‌ی ساختِ یازده‌طبقه صادر شده است.


متأسفانه اطلاعات دقیقی از طراح بنا در دست نیست، اما پروژه به لحاظ معماری از نمونه‌های شاخص معماریِ مسکونی ویلایی در آغاز دوران مدرن ایران است. در سال ۱۳۵۶ و پس از ساخته شدن مهرشهر توسط شمس پهلوی، توران امیرسلیمانی به فکر ساختن توران‌شهر افتاد که اجرای طرح آن با همکاری آلمانی‌ها پیش‌بینی شده بود. بنابراین، بعید نیست که معمار بنای منزل او نیز از معماران آلمانیِ آن دوران بوده باشد.

در نقشه‌های GIS رسمی منطقه، تهیه‌شده توسط شهرداری تهران در سال ۱۳۷۴، عرصه‌ی یادشده به‌روشنی به عنوان «باغ» بازنمایی شده است. متأسفانه در چند سال اخیر پوشش گیاهی ارزشمندِ این عرصه خشکیده یا خشکانده شده است و در نقشه‌های هواییِ سالانه در ۷ سال گذشته به وضوح روند خشک شدن باغ را می‌توان دید.

گزارش کامل و مصور این رویداد را می‌توانید در بخش گزارش‌های iiiwe بخوانید و ببینید.


  منبع : وبگاه معماری‌نیوز
  03:03   سه شنبه 29 تیر 1395  
 نظرات