اخبار   
 

 امضای ‌قرارداد ساخت 2 قطعه آزادراه تهران‌شمال امروز با کنسرسیوم داخلی

مدیر عامل شرکت ساخت از امضاء قرارداد ساخت قطعات 2 و 3 آزاد‌راه تهران‌شمال با کنسرسیوم داخلی در روز جاری خبر داد و گفت: اجرا و تکمیل این دو قطعه به دلیل کوهستانی بودن مسیر حدود 4 سال برآورد می‌شود...

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، سیداحمد صادقی امروز طی نشست خبری، اظهار داشت: گردش مالی و اعتباری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور پس از وزارتخانه‌های نفت، نیرو و راه و شهرسازی قرار دارد و اعتبار ما پس از این وزارتخانه‌ها بیشترین اعتبار است.

وی در تشریح برنامه‌های این شرکت اظهار داشت: توجه خاص دولت به توسعه زیربناهای حمل و نقل موجب شده است که توسعه کشور در این باره سرعت بگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر 10 هزار کیلومتر خط آهن در کشور وجود دارد و بیش از 10 هزار کیلومتر راه‌آهن نیز در دست احداث است که حداکثر ظرف پنج سال آینده به اتمام می‌رسد.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: درحال حاضر 2 هزار کیلومتر آزادراه در کشور وجود دارد، اما 3 هزار و 200 کیلومتر نیز در حال ساخت است، ضمن آنکه 5 هزار کیلومتر بزرگراه و 10 هزار کیلومتر راه اصلی در دست احداث داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در سال گذشته کل اعتبارات شرکت ساخت، 27 هزار و 720 میلیارد ریال بوده است که 17 هزار میلیارد ریال آن از بودجه عمومی تأمین شده و بقیه از محل فروش سهام کارخانجات دولتی و اوراق مشارکت حاصل شده است.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اضافه کرد: اعتبارات مصوب امسال شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل 5 هزار و 700 میلیارد تومان افزایش یافته است و نسبت به سال 90 حدود 209 درصد رشد داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: از این رقم 23 هزار میلیارد ریال از محل بودجه عمومی و 35 هزار میلیارد ریال از محل فروش اوراق مشارکت تأمین شده است.

صادقی در خصوص توانایی ساخت سالانه یک هزار کیلومتر خط آهن در کشور، گفت: این توانایی وجود دارد، اما از لحاظ تأمین اعتبار هم‌اکنون می‌توانیم سالانه حداکثر 500 کیلومتر خط آهن و 500 کیلومتر آزادراه بسازیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در سال گذشته 164 کیلومتر راه‌آهن و 218 کیلومتر آزادراه در کشور ساخته شد.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تصریح کرد: هزینه ساخت هر یک کیلومتر راه‌آهن و آزادراه بسته به شرایط توپوگرافی منطقه متفاوت است، اما احداث هر یک کیلومتر آزادراه و یا راه‌آهن بسته به شرایط منطقه بین 3 تا 20 میلیارد تومان هزینه دارد.

* امضاء قرارداد ساخت قطعات 2 و 3 آزاد‌راه تهران شمال در روز جاری

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر انعقاد قرارداد با کنسرسیوم داخلی برای ساخت قطعات دو و سه آزادراه تهران ـ شمال، اظهار داشت: سال گذشته برای اجرای این دو قطعه با کنسرسیومی خاص صحبت کردیم اما به دلیل پرهزینه بودن اجرای این دو قطعه (برآورد هزینه 3 هزار میلیارد تومانی) طرف مشارکت اعلام کرد که امکان تأمین 50 درصد سهم خود را ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اخیراً با کنسرسیومی متشکل از دو شرکت ایرانی صحبت کرده‌ایم و به تفاهماتی دست یافته‌ایم.

صادقی اظهار داشت: امروز تفاهم‌نامه با این کنسرسیوم به امضاء می‌رسد و نام آن در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل افزود: پیش‌بینی مدت زمان اجرای این دو قطعه به دلیل کوهستانی بودن مسیر حدود چهار سال است.

* اجرای 42 پروژه مهر ماندگار توسط شرکت ساخت با اعتبار 54 هزار و 320 میلیارد تومان

صادقی اظهار داشت: پروژه‌هایی که جهت رفاه حال مردم و توسعه اقتصادی کشور، مؤثرتر است، توسط دولت شناسایی و برنامه‌ریزی بر این شد که تا پایان عمر دولت که مرداد 92 است، تکمیل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: شرکت ساخت و توسعه 42 طرح بزرگ از محل اعتبارات طرح مهر ماندگار تا مرداد 92 به اتمام خواهد رساند.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اضافه کرد: اعتبار این پروژه‌ها 54 هزار و 320 میلیارد ریال است که 5 هزار و 300 میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

 

* آغاز فروش 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت در ماه جاری

صادقی با بیان اینکه سال گذشته 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به فروش رفت، تصریح کرد: جذب نقدینگی مردم، کاهش تورم و توسعه عمرانی کشور از مزایای انتشار اوراق مشارکت است.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تصریح کرد: امسال نیز مجوز انتشار 3 هزار و 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت گرفتیم که 500 میلیارد تومان آن در ماه جاری به فروش می‌رسد.

 

* بهره‌برداری از بزرگراه سیرجان - بندرعباس تا دهه فجر امسال

صادقی تصریح کرد: در سال گذشته، یک هزار و 660 کیلومتر آزادراه، بزرگراه، راه اصلی و خط آهن افتتاح شد که شامل یک هزار و 278 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی، 218 کیلومتر آزادراه و 164 کیلومتر راه‌آهن بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: همچنین پروژه‌هایی که در هفته دولت امسال آماده بهره‌برداری شد، شامل 734 کیلومتر انواع زیرساخت‌های حمل و نقل بود.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: این رقم شامل 694 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی، 40 کیلومتر خط آهن با اعتبار 7 هزار و 210 میلیارد ریال است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: پروژه‌هایی که هفته دولت امسال آماده بهره‌برداری شد، شامل آزادراه کنارگذر شمالی مشهد به طول 72 کیلومتر و اعتبار یک هزار و 750 میلیارد ریال، بزرگراه تفت ـ ابرقو ـ سورمق، احداث راه اصلی جنگل گلستان، راه اصلی لار - کهورستان و چندین پروژه دیگر است.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اضافه کرد: همچنین بزرگراه سیرجان ـ بندرعباس به طول 384 کیلومتر حداکثر تا دهه فجر امسال بهره‌برداری می‌شود.

 

* ساخت آزادراه اصفهان ـ شیراز ظرف 4 سال/اجرای پروژه در دو جبهه

صادقی درخصوص پیشرفت عملیات احداث آزادراه اصفهان ـ شیراز، اظهار داشت: مجوز دولت و قراردادهای مشارکت را با بخش خصوصی به صورت 50ـ50 منعقد کرده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرف مشارکت قرارداد قرارگاه خاتم‌الاوصیاء است، تصریح کرد: این پروژه شامل دو قطعه 105 کیلومتری، جمعاً 210 کیلومتر و چهار خطه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: 47 درصد این مسیر کوهستانی است و 130 کیلومتر مسیر موجود را کوتاه‌تر می‌کند.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه هزینه اجرای این آزادراه یک هزار و 200 میلیون تومان برآورد می‌شود، تصریح کرد: در صورت تأمین منابع این مسیر آزادراهی چهار ساله ساخته می‌شود و مدت برگشت سرمایه 15 ساله است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: این آزادراه از اصفهان شروع شده و پس از عبور از ایزدخواست و سده به شیراز متصل می‌شود.

  منبع : خبرگزاری فارس
  11:54   چهارشنبه 15 شهریور 1391  
 نظرات    
 
ناصر ایران نژاد 20:34 چهارشنبه 15 شهریور 1391
0
 ناصر ایران نژاد
جناب محترم معاون وزیر از این نوع فرمایشات برای راه اندازی آزاد راه تهران شمال بسیار فرموده اند فقط کافی است یک بررسی فنی از مقادیر و احجام کار قطعات دو و سه داشته باشیم و منابع مورد نیاز انجام کار را در زمان ثابت 4 سال بررسی کنیم........