اخبار   
 

 بار دیگر زمین‌لرزه در ترکیه

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، با بیان این که امروز (یکشنبه، یکم آبان 1390) زلزله شمال‌شرق ترکیه در مرز ایران میان خوی و شهر وان ترکیه رخ داده است، گفت: این زلزله در 10 کیلومتری ژرفنای زمین رخ داده و شهرهای مرزی استان آذربایجان غربی را نیز لرزانده است...

برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
 

 

بار دیگر زمین‌لرزه در ترکیه

 

نخستین برآوردها : حدود هزار کشته

کانون زمین‌لرزه : جایی میان شهرهای خوی و وان

دو پس‌لرزه پس از زلزله‌ی اصلی

پس‌لرزه‌های زمین‌لرزه در ایران : ویرانی 40 خانه در چالدران


 

 

 


Photo By REUTERS/Ali Ihsan Ozturk /Anadolu Agency/REUTERS

 

 

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، با بیان این که امروز (یکشنبه، یکم آبان 1390) زلزله شمال‌شرق ترکیه در مرز ایران میان خوی و شهر وان ترکیه رخ داده است، گفت: این زلزله در 10 کیلومتری ژرفنای زمین رخ داده و شهرهای مرزی استان آذربایجان غربی را نیز لرزانده است.

دکتر مهدی زارع در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به جزئیات زلزله‌ی امروز ترکیه افزود: مرکز این زلزله در 19
کیلومتری شهر وان در نزدیکی روستای تابانلی ترکی بوده است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، بزرگای اولیه این زلزله را 3/7 ریشتر عنوان کرد و اظهار داشت: کانون این زلزله در شرق lang=FA>دریاچه‌ی وان در مرز ایران میان خوی و دریاچه وان گزارش شده است.

وی با تأکید بر این که این زلزله نزدیک به کانون زلزله‌ی چالدران است، توضیح داد: زمین‌لرزه‌ای در سال 1977 میلادی یعنی  34 سال قبل در این منطقه با بزرگای 6/7 اتفاق dir=ltr> افتاد که طی آن 4هزار تن کشته شدند.

زارع با بیان این که این منطقه، در زمره‌ی مناطق بسیار فعال از نظر لرزه‌خیزی است و گسل اصلی این زلزله هنوز مشخص نشده است، یادآور شد: طبق داده‌های موجود، احتمال آن می‌رود که زمین‌لرزه‌ی امروز شرق ترکیه، نزدیک روند گسل آناتولی شمالی و یکی از شاخه‌های این گسل باشد.

وی با اشاره به خسارات زیادی که این زمین‌لرزه در ترکیه بر جای گذاشته است، اضافه کرد: نخستین گزارش‌ها حاکی از
کشته شده حدود هزار تن و تخریب یک ساختمان 7طبقه در شهر وان ترکیه
است.
 
زارع همچنین با اشاره به داده‌های پژوهشگاه زلزله در خصوص این زلزله، گفت: 24 ایستگاه لرزه‌نگاری باند پهن پژوهشگاه زلزله این رخداد را ثبت کرده‌اند. بر این اساس، زمین‌لرزه‌هایی در شهرهای مرزی استان آذربایجان‌غربی مانند
سیه‌چشمه و خوی
احساس شده است.

وی افزود: دو پس‌لرزه با بزرگای 6/5 ریشتر حدود بیست‌ونه دقیقه پس از لرزه‌ی اصلی رخ داده است.

مدیر ستاد مدیریت بحران شهرستان چالدران نیز با اعلام وقوع زلزله‌ای 1/7 ریشتری در این شهرستان گفت: بر اثر این زمین‌لرزه تاکنون 2 مصدوم در بیمارستان شهید بهشتی شهرستان بستری و در حدود 40 خانه‌ی مسکونی تا حدود 50 درصد تخریب شده‌اند.

احمدرضا قلی‌پور افزود: پیکِ این زلزله 52 ثانیه بوده است که در کل 110 ثانیه به طول انجامیده است.

وی با بیان این که زلزله‌ی 1/7 ریشتری شهرستان چالدران که در ساعت 14:11 روز یکشنبه به وقت ایران و 13:41 به وقت محلی رخ داده، و در تمام ایستگاه‌های لرزه‌نگاری باند پهن ایران ثبت شده است، اظهار داشت: این زلزله تا کنون سه پس‌لرزه نیز به دنبال داشته است.

قلی‌پور همچنین با اشاره به تشکیل جلسه‌ی ستاد بحران با سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه، گفت: تمامی نیروهای بسیج و هلال احمر و غیره اکنون در مناطق مختلف روستایی و شهری در حال برآورد خسارات و امدادرسانی به آسیب‌دیدگان احتمالی هستند و هم‌اکنون هیچ‌گونه کمبودی از لحاظ نیرو و تجهیزات پزشکی در شهرستان وجود ندارد.

همچنین، گزارش‌ها حاکی از آماده‌باش نیروهای امدادرسانی استان آذربایجان‌غربی برای کمک به زلزله‌زدگان هر دو سوی مرز ایران و ترکیه است.


 

 

 


Photo By REUTERS

 

 

برگرفته از خبرهای خبرگزاری‌های رویترز، مهر و ایسنا.

بازنگاری و یکپارچه‌سازی : امیریاشار فیلا (یکم آبان 1390)

 


 
  منبع : ارسال توسط مهندس امیریاشار فیلا
  10:24   دوشنبه 2 آبان 1390  
 نظرات    
 
امیر یاشار فیلا 14:35 شنبه 7 آبان 1390
3
 امیر یاشار فیلا


در ترکیه، روز جمعه (ششم آبان) کمک‌رسان‌ها پسر نوجوانی را پس از گذشت بیش از ۱۰۰ ساعت از زمین‌لرزه‌ی نیرومند روز یکشنبه، زنده از زیر آوار بیرون کشیدند.
آنها او را پس از نجات مرد جوان دیگری در «ارچیش» در روز پنجشنبه، پیدا کردند؛ اما امید به یافتن بازماندگان بیش‌تر در حالی که برف و سرما کوشش‌های نجات و امداد در ارچیش و دیگر شهرک‌ها و روستاهای منطقه را دشوار کرده، پیوسته کم‌رنگ‌تر می‌شود.
مسئولان در تلاش‌اند برای هزاران قربانی زلزله که بی‌خانه و بی‌سرپناه شده‌اند، سرپناه فراهم آورند. بامداد جمعه، مقامات گفتند شمار کشتگان به ۵۷۰ تن افزایش یافته و شمار زخمی‌ها به دست‌کم ۲۵۰۰ نفر رسیده است. آن‌ها با توجه به این که کالبدهای بی‌جانِ بیش‌تری از زیر آوار بیرون کشیده می‌شود، برآورد می‌کنند که شمار جان‌سپردگان افزایش پیدا کند.
آژانس آوارگان و پناه‌جویان سازمان ملل متحد روز جمعه گفت یک ترابری هوایی فوری را به منطقه‌ی زلزلهزده آغاز کرده است. سخنگوی آژانس گفت: نخستین هواپیما از چهار هواپیمای روزانه، که هرکدام دربردارنده‌ی حدود ۵۰۰ چادر و ۱۰ هزار پتو هستند، غروب جمعه در شهر ارزروم، در شرق ترکیه، فرود خواهد آمد. از آن‌جا، کامیون‌ها اقلام کمکی را برای پخش در میان قربانیان زلزله، به شهر «وان» خواهند برد. سخنگو می‌گوید نیاز به چادر، بسیار محسوس و فوری است.
فدراسیون فرامرزی صلیب سرخ نیز می‌گوید شاخه‌ی آن در ترکیه، عمدتاًً در زمینه‌ی کمک به بازماندگان کار می‌کند، و تاکنون بیش از ۷۵۰۰ چادر، ۲۲هزار پتو، و نیز اجاق، خوراک و آب آشامیدنی توزیع کرده است.

(گردآورده از منابع خبری گوناگون)