اخبار   
 

 مرداد ماه سیاه بناهای تاریخی

آغاز عملیات ساخت هتل در کنار آتشگاه اصفهان، انتقاد عضو شورای شهر از نحوه برخورد سازمان میراث فرهنگی با خبرنگاران این حوزه و تبدیل کاروانسرای شاه عباسی شهرری به انباری از مهمترین خبرهای حوزه میراث فرهنگی در این هفته بود...

به گزارش خبرنگار مهر، نیمه مرداد امسال یکی از هولناکترین ماهها برای بناهای تاریخی ایران بود. طی17 روز گذشته هر روز حداقل یک خبر از تخریب میراث فرهنگی ایران منتشر شده اما در این میان سازمان میراث فرهنگی حتی خم به ابرو نیاورده است.

از اول تا هفدهم مردادماه هر روز یک خبر درباره تخریب یکی از بناهای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی در رسانه ها منتشر شده است البته اگر قرار باشد اخبار مربوط به آثار در آستانه تخریب را هم در نظر بگیریم وضعیت به مراتب فاجعه بارتر است. به عنوان مثال در آتش سوختن خانه نواب، تخریب خانه قجری صداقت تنها نمونه ای از آن است.

عملیات ساخت هتل در حریم آتشگاه آغاز شد

با وجود اعتراض و مخالفت سازمان میراث فرهنگی نسبت به هرگونه ساخت و ساز در حریم درجه یک آتشگاه به عنوان کهن ترین اثر تاریخی اصفهان، نه تنها شهرداری از صدور مجوز ساخت هتل و مجتمع تجاری در نزدیکی این اثر ملی خودداری نکرد بلکه شرکت پیمانکار مراحل اولیه ساخت هتل را نیز آغاز کرده است.

چند روزی است که عملیات تخریب خانه قدیمی و مسطح کردن زمین و نصب تابلوی کارگاه ساختمانی در زمین مقابل آتشگاه شروع شده است درحالی که آتشگاه به عنوان یک اثر ملی و ثبت شده؛ دارای حریم مشخص است و طبق ضوابط نباید در حریم درجه یک آن هیچ ساخت و سازی انجام شود.

صدای روشنگران میراث فرهنگی را خاموش کردند

این هفته عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در جلسه شورا از نحوه برخورد سازمان میراث فرهنگی با خبرنگاران این حوزه  انتقاد کرد و گفت: مسئولان میراث فرهنگی جایگاه صنفی خبرنگاران این حوزه را تضعیف و صدای روشنگران میراث فرهنگی را خاموش کردند.

احمد مسجد جامعی با بیان اینکه پیش از این خبرنگاران مشکلات میراث فرهنگی را بازتاب گسترده ای می دادند درباره تخریب های پی در پی خانه های تاریخی در تهران گفت: بسیاری از شهرهای بزرگ جهان به دنبال ایجاد ظرفیتهای میراثی برای خود هستند. مانند کشور امارات که درهای کهن و فرسوده را از روستاهای ما جمع آوری می کند تا نمادی از تاریخ را برای خود بازسازی کند یا پاریس که مرکز تمدن است. اما ما در حال ویرانی هویت شهر هستیم و قصد داریم تاریخ شهر را به دست فراموشی بسپاریم.

توقف اتوبوس استانداری فارس جلوی در سازمان میراث فرهنگی

رئیس سازمان میراث فرهنگی در حال انتقال معاونان خود از استانداری فارس به سازمان میراث فرهنگی است به طوری که وی در این هفته چهارمین مدیر از استانداری فارس را نیز به تازگی به عنوان سرپرست معاونت سرمایه‎گذاری سازمان میراث فرهنگی معرفی کرده است.

روح‌الله احمدزاده‌ کرمانی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، که پیش از این استاندار فارس و مدیر دانشکده خبر بود،  فرهاد سجادی را به عنوان سرپرست معاونت سرمایه‌گذاری و طرح‌های سازمان میراث‌فرهنگی انتخاب کرد. سجادی پیش از این رئیس دانشگاه آزاد تهران شرق (قیامدشت) بوده و مسئولیت معاونت برنامه ریزی استانداری فارس را نیز بر عهده داشته است.

تبدیل کاروانسرای شاه عباسی شهر ری به انباری!

شهر ری به عنوان مهمترین قطب گردشگری استان تهران حتی یک هتل هم ندارد. این در حالی است که کاروانسرای شاه عباسی در خیابان حرم شاه عبدالعظیم(ع) به انباری برای تولیدی های واقع در این خیابان تبدیل شده است.

همچنین به دلیل عدم وجود مراکز اقامتی مناسب از تهران تا قم آمار مشخصی از گردشگران ری در دست نیست درحالی که پرواضح است میلیونها گردشگر مذهبی شهرستان ری با وجود 5 مسافرخانه و 150 اتاق مجبورند محل اقامت خود را شهر تهران انتخاب کنند و یا در اطراف حرم شاه عبدالعظیم و یا امام خمینی(ره) چادر برپا کنند.

اعطای گواهی مهارت به پیشکسوتان صنایع دستی بدون آزمون

مدیرعامل مجمع صنفی هنرمندان صنایع دستی استان تهران گفت: پیشکسوتان صنایع دستی با شرایط ویژه سازمان میراث فرهنگی، بدون طی مراحل آزمون مهارت فنی و حرفه ای، گواهی مهارت دریافت می کنند و برای قرارگرفتن در فهرست بیمه هنرمندان به سازمان تامین اجتماعی معرفی می شوند.

حسین بختیاری، مدیرعامل مجمع صنفی هنرمندان صنایع دستی استان تهران درباره برگزاری آزمون مهارت از هنرمندان صنایع دستی به خبرنگار مهر گفت: هنرمندی که 50 سال سابقه فعالیت در یکی از هنرهای دستی را دارد طبق شرایط سازمان میراث فرهنگی می تواند بدون اینکه در آزمون شرکت کند، گواهی مهارت فنی و حرفه ای را دریافت کند.

  منبع : خبرگزاری مهر
  13:39   پنجشنبه 20 مرداد 1390  
 نظرات    
 
امیر یاشار فیلا 13:58 پنجشنبه 20 مرداد 1390
8
 امیر یاشار فیلا
گرچه تقریباً همه‌ی خبرهای این مرور کوتاه، ناراحت‌کننده بودند، جای خوشوقتی‌ست که مرور هفتگیِ خبرهای یک حوزه به‌گونه‌ای متمرکز، که کاری بسیار مفید، حرفه‌ای و در راستای احترام به خواست‌های مخاطبان است، به ابتکار خبرگزاری مهر در حال نضج‌گیری و نهادینه شدن است.