اخبار   
 

 واحدهای تولید کننده آجر، فعالیت خود را به روش صنعتی ادامه دهند

مدیرعامل مرکزتحقیقات بتن گفت: واحدهای تولید کننده آجر باید خط تولید خود را به روش صنعتی طراحی و فعال نمایند زیرا که نمی توان آجر را رها کرد و این گونه واحدها نباید تعطیل شوند...

'مصطفی احمدوند ' روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه امروزه در اروپا سفال تولید و به مصرف می رسد ، افزود: می توان اشکال مختلف بتنی را با سفال ساخت .
وی یادآور شد: براساس اطلاعات منتشر شده حدود هفت هزار کارخانه تولید آجر در کشور فعال بوده که تولید اسمی آنها بیش از 50 میلیون تن است .
به گفته این متخصص صنعت ساختمان ، واحدهای تولیدی ، اکنون آجر سنتی ، ماشینی و بلوک به بازار عرضه می کنند که اغلب آنها برای تولیدات خود از فناورهای قدیم استفاده می کنند .
احمدوند افزود: سبک سازی ساختمان ، رویکرد امروزی بخش ساخت وساز محسوب می شود و صنعتی سازی ضمن امکان کنترل این بخش ،موجب رشد کیفیت و پایداری آن در برابر سوانح طبیعی به ویژه زلزله خواهد شد .
وی ادامه داد: برخی گزارش ها در خصوص انرژی مصرفی در بخش تولید آجر حاکی از آن است که مصرف انرژی حرارتی تولید آجر و بلوک در ایران بیش از 2.5 تا سه برابر استانداردهای جهانی است .
به گفته احمدوند ، استفاده از آجر در سقف واحد های مسکونی مورد تایید نیست و امروز مصالح نوین و سبک جایگزین آن شده ، اما بهره گیری از آجر در نمای خانه ایرادی ندارد.
به گفته مدیرعامل مرکز تحقیقات بتن ، استفاده از بتن بین آجر به شرط آنکه مقاومت آن کمتر از آجر باشد ،مورد تایید است . این متخصص صنعت ساختمان با استناد به آمارها گفت: 76 درصد آجر تولیدی کشور به شکل فشاری است و مابقی به روش ماشینی،نما، سفالی و بلوک سفالی تولید می شود که این امر تداوم ساخت وساز سنتی را نشان می دهد .
به گزارش ایرنا ، آمارهای مرکز تحقیقات ساختمان ومسکن وزارت راه وشهرسازی نشان می دهد که حدود 30 درصد ساخت وساز فعلی مسکن در کشور به روش صنعتی و مابقی به شکل سنتی ساخته می شود . سالانه حدود یکصد میلیون متر مربع ساخت و ساز مسکونی در کشور انجام می شود که این امر نشان از سرمایه گذاری کلان در این بخش است .
به گفته احمدوند، استفاده از آجر فشاری در کشور در سقف واحدهای مسکونی بوده ، درحالی که امروزه شیوه 'طاق ضربی ' در ساخت وساز منسوخ شده و نباید از آجر در سقف استفاده شود ،بهره گیری از آجر در دیوارهای غیر باربر پذیرفتنی است .
آمارها نشان می دهد که استان کرمانشاه با یکهزار واحد تولید کننده آجر و سفال بالاترین تعداد واحدهای فعال را دارد و استان اصفهان با بیش از 500 واحد تولیدی سالانه افزون بر 10 میلیون تن آجر و سفال بیشترین تولید را در سطح کشور به خود اختصاص داده است .
  منبع : ایرنا
  13:14   سه شنبه 15 شهریور 1390  
 نظرات    
 
سید حافظ هاشمی 22:30 سه شنبه 15 شهریور 1390
1
 سید حافظ هاشمی
با تشکر
علی شریفان 23:01 دوشنبه 26 اسفند 1392
0
 علی شریفان
با تشکر.من در مورد آزمایش هایی که روی بلوک سفالی انجام میشه مطلب می خواستم.