اخبار   
 

 عملیات اجرای سد تنگ‌سرخ شیراز آغاز شد

عملیات اجرایی سد تنگ‌سرخ شیراز با اعتباری افزون بر 100 میلیارد تومان آغاز شدمدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس عصر سه‌شنبه در آیین آغاز...

عملیات اجرایی سد تنگ‌سرخ شیراز با اعتباری افزون بر 100 میلیارد تومان آغاز شد.

 


 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس عصر سه‌شنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی سد تنگ‌سرخ شیراز گفت: وضعیت رودخانه‌ی خشک شیراز از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم این شهر بود که این نگرانی از سیلاب، از سال‌های 65 و 80 تا به امروز ادامه داشت.

حمیدرضا دهقانی تصریح کرد: این سد از نوع خاکی سنگریزه ای با رویه بتونی با حجم 29.5 میلیون متر مکعب و آورد سالانه 26 میلیون متر مکعب ساخته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه احداث این سد می تواند در آبیاری باغات قصردشت شیراز نیز موثر باشد، یادآور شد: به دلیل خشکسالی های چند سال گذشته باغات قصردشت شیراز با مشکلات بی آبی مواجه شده بود که با احداث سد تنگ سرخ می توان حقابه باغات قصردشت را نیز پرداخت کرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس ادامه داد: با ایجاد این سد سالانه 16 میلیون متر مکعب آب در بستر رودخانه رها سازی می شود.

دهقانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بارندگی چند روز گذشته استان فارس در بحث میانگین بارندگی استان تاثیر گذار بوده است، گفت: طی چند روز گذشته 54 میلی متر در کل استان بارندگی داشته ایم که در حوزه آبخیز بختگان این بارندگی به 100 میلی متر رسیده است.

 

ـ رودخانه خشک شیراز برای جذب توریست مهیا می شود

در ادامه این مراسم شهردار شیراز با اشاره به اینکه سد تنگ سرخ می تواند آمار حضور توریست در شیراز را افزایش دهد، گفت: رودخانه خشک شیراز از جمله پتانسیل هایی است که طی چندین سال گذشته با بی توجه ای مواجه شده بود تا اینکه بحث ساخت سد تنگ سرخ مطرح شد.

علیرضا پاک فطرت تصریح کرد: تعهد اعتباری ساخت این سد به صورت 50 درصد وزارت نیرو و 50 درصد شهرداری شیراز پرداخت خواهد شد.

وی تاکید کرد: انتظار ما این است که پیمانکاری مجرب برای ساخت این سد در نظر گرفته شود تا طی مدت چهار سال این سد قابل بهره برداری شود.

شهردار شیراز یادآور شد: ساخت جاده دسترسی به این سد از جمله تعهدات شهرداری شیراز بود که تا پایان بهمن ماه این جاده به صورت آسفالت شده تحویل خواهد شد.

سد تنگ سرخ در دو کیلومتری شمال غرب شیراز با هدف کنترل سیلاب و آبدار سازی رودخانه خشک احداث می شود.

 

 

برگرفته از : خبرگزاری مهر

www.mehrnews.com ، 18 بهمن 1390

ویرایش : امیریاشار فیلا

 

 
  منبع : ارسال شده توسط مهندس امیریاشار فیلا
  09:24   چهارشنبه 19 بهمن 1390  
 نظرات    
 
محسن مطلع 12:44 چهارشنبه 19 بهمن 1390
0
 محسن مطلع
ممنون از اطلاع رسانی
مجید صابر 23:53 چهارشنبه 19 بهمن 1390
0
 مجید صابر
ممنون مهندس عزیز ، حیف اطلاعات ناچیزی از مشخصات سد توسط آقای مدیرعامل ارائه شد. ضمن اینکه سد خاکی سنگریزه ای با رویه بتونی در مناطق زلزله خیز توصیه نمی شود.
امیر یاشار فیلا 04:29 پنجشنبه 20 بهمن 1390
0
 امیر یاشار فیلا

با سپاس از اظهار لطف دوستان؛
جناب آقای مهندس صابر، اگر صلاح می‌دانید و فرصت دارید، با توجه به تخصص و زمینه‌ی کاری‌تان، ناگفته‌های فنی مربوط به این‌گونه پروژه‌ها را تا جای ممکن با اعضای شبکه‌ی تخصصی iiiwe در میان و به اشتراک بگذارید.
با سپاس پیشاپیش.
مجید صابر 20:12 دوشنبه 24 بهمن 1390
0
 مجید صابر
جناب آقای مهندس فیلا ، سلام و تشکر بابت پیشنهاد تان ، ناگفته ها پیرامون سدها بسیار زیاد و متنوع است
و بدلیل فقدان دانش کافی بنده و وجود برخی از معذوریتها بابت بیان این موارد ، اجازه بفرمایید درمواقع لزوم نکاتی رو که لازم و بحران زا نباشد مطرح نمایم . ممنون