اخبار   
 

 جزئیات مقطوع شدن قیمت اجرای پروژه‌ها؛ تقسیم کشور به سه منطقه توپوگرافی

مدیرعامل شرکت ساخت با بیان اینکه از سال آینده در تمامی قرارداد‌های وزارت راه قیمت‌ها مقطوع می‌شود، گفت: در این راستا برای تعیین قیمت، کشور را به سه منطقه دشت، تپه‌ماهور و کوهستانی تقسیم کرده‌ایم...

احمد صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: بررسی پروژه‌های عمرانی کشور نشان می‌دهد که به دلیل عدم مقطوع بودن قیمت‌ها و عدم ثبات زمان و به دنبال آن به عقب افتادن احداث پروژه‌ها، اجرای این پروژه‌ها به قدری زمان‌بر می‌شود که توجیه فنی ـ اقتصادی نحواهد داشت و این امر قطعاً به نفع توسعه کشور نیست.
وی یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی برنامه دارد در اجرای پروژه‌های حوزه حمل و نقل نیز همانند پروژه‌های مسکن مهر با پیمانکاران قرارداد مقطوع ببندد تا قیمت‌ها قطعی شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قیمت‌های مقطوع به نفع پیمانکار، مشاور و کارفرما خواهد بود، ادامه داد: در حال حاضر منافع پیمانکار و مشاور در انجام پروژه به هم گره خورده و این دو تمایلی برای اتمام سریع‌تر پروژه ندارند اما با در نظر گرفتن تمهیداتی، این مشکل اصلاح و پیمانکارانی که زودتر از موعد مقرر با رعایت کیفیت لازم پروژه را به اتمام برسانند، تشویق می‌شوند.
صادقی ادامه داد: وقتی قیمت قرارداد مقطوع است پیمانکار موظف می‌شود ظرف مدت زمان مقرر و با قیمت مقطوع پروژه را اجرا کند و به اتمام برساند؛ تا زمانی که فهرست‌بها، قیمت‌های کنونی، تعدیل قیمت‌‌ها و تمدید زمان اجرای پروژه‌ها وجود دارد، اجرای آنها مدت‌ها به طول می‌انجامد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تصریح کرد: زمانی که قیمت‌ها مقطوع باشد چون پیمانکار با قیمت ثابت مواجه می‌شود سعی می‌کند در طراحی ابتکار به خرج دهد و طراحی را بهینه کند تا در اجرا با سود مواجه باشد که قطعاً‌ این امر به نفع توسعه کشور است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به معضل طولانی شدن زمان احداث پروژه‌های عمرانی، تصریح کرد: در حال حاضر این معضل هزینه‌های فراوانی را به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند و برخی از مشاوران و پیمانکاران هیچ رغبتی به اتمام به‌موقع پروژه ها ندارند و نشانه آن هم تعدیل‌های فراوانی است که در طول سال برای یک پروژه در نظر گرفته می‌شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل خاطرنشان کرد: با مقطوع کردن قیمت قراردادها پیمانکاران و حتی مشاوران‌، بسیاری از هزینه‌های غیرضروری حذف می‌شود، در این صورت دیگر اتلاف زمان برای پیمانکار و مشاور منفعت نخواهد داشت و هر دو موظف هستند طبق زمان‌بندی کار را به اتمام برسانند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: اجرای این امر تأثیرات مثبتی در انجام پروژه‌های عمرانی خواهد داشت، تکلیف پیمانکار مشخص است و کارفرما می‌داند پروژه دقیقاً در چه زمان به اتمام خواهد رسید.
* تقسیم کشور به سه منطقه دشتی، تپه‌ماهور و کوهستان
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در‌ راستای مقطوع شدن قیمت پروژه‌ها کشور به سه منطقه "دشت"، "تپه ماهور" و "کوهستانی" تبدیل شده و برای هر قسمت قیمتی واحد درنظر گرفته می‌شود.
صادقی تصریح کرد: قیمت اجرای پروژه بر حسب منطقه جغرافیایی و توپوگرافی، خاص خود است؛ به عنوان مثال در یک استان قیمت اجرای جاده‌ای که در تپه‌ ماهور واقع شده با قیمت اجرا جاده‌ای که در کوهستان واقع شده است، متفاوت است.
* انعقاد تمامی قرار‌داده‌ها با قیمت مقطوع از ابتدای سال آینده
صادقی تصریح کرد: این مورد (مقطوع شدن قیمت پروژه‌ها) در وهله اول با روسازی یکی از خطوط ریلی و اجرای ساختمان‌های راه‌‌آهن آغاز شده است و تا قبل از پایان سال در اجرای چندین پروژه جاده‌ای، موضوع‌ مقطوع شدن قیمت در پروژه‌ها ‌لحاظ می‌شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور‌ یادآور شد: قطعاً از سال آینده تمامی پروژه‌ها در قیمت مقطوع با پیمانکار قرارداد بسته می‌شود و پیمانکار موظف است ظرف مدت تعیین‌شده در قرارداد و طی قیمت مشخص پروژه را در زمان مقرر تحویل دهد.
* صرفه‌جویی 15 درصدی در هزینه احداث راه‌ها
معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تأکید بر لزوم اصلاح فرآیندها در پروسه طراحی و مطالعه پروژه‌ها، خاطرنشان کرد: اجرای قیمت مقطوع در پروژه راه‌سازی امکان پذیر است و در دستور کار قرار دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه مقطوع کردن قرارداد پیمانکاران‌، زمان احداث پروژه‌ها را کاهش خواهد داد، تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای مطالعات‌، طراحی بهینه و کنترل و نظارت بر کیفیت طرح‌ها و پروژه‌ها‌، 15 درصد در هزینه احداث راه‌ها صرفه جویی می‌شود.
‌صادقی خاطرنشان کرد: امسال با مقطوع کردن آیتم‌ها در قرارداد پروژه‌های عمرانی‌، زمان احداث پروژه ها را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهیم.
  منبع : خبرگزاری فارس
  10:49   دوشنبه 19 دی 1390  
 نظرات    
 
نیما محسون 18:21 سه شنبه 20 دی 1390
0
 نیما محسون
کار بسیار بجائی را انجام می دهند.با توجه به اینکه اینجانب نزدیک به سه دهه در امر طراحی و نظارت و اجرای پروژه هایی در صنعت برق مشغول فعالیت ممتد بوده ام به اطلاع می رسانم که در این صنعت کلیه قراردادها بصورت خاص بوده و به همان دلایل گفته شده بالا فارغ از چهارچوب فهرست بهاء سازمان مدیریت و برنامه ریزی بوده و تا بحال منجر به نتایج ارزنده ای در این صنعت گردیده است.البته متاسفانه اخیرا مواردی دیده شده که در برخی از استانها بدلیل دخالت های بی مورد مسئولین استانداری سودای استفاده از فهرست بهاء را دارند که راهی بسوی تاریکی است.در این زمینه شهرداری برخی از مناطق تهران نیز بر اثر مطالعات انجام شده به این نتیجه رسیده اند که کارها باید بصورت مقطوع (هر آیتم با در نظر گرفتن کلیه کسورات قانونی و سود و بالا سری و ... در قیمت واحد هر ردیف منظور می گردند)واگذار گردد.بامید موفقیت و ساده سازی کارها و نظارت دقیق بر مراحل انجام کار