اخبار   
 

 ابداع چاپگری برای چاپ صفحات نامرئی کننده

محققان دانشگاه ایلینویز با ارائه چاپگری برای چاپ صفحات بزرگی از متامواد، امکان دسترسی به قطعات بزرگتری از صفحات نامرئی کننده را فراهم آورده اند...

به گزارش خبرگزاری مهر، علم پنهان سازی از گذشته ها در حد پنهان شدن در میان محیط اطراف، تاریکی شب یا اعماق دریا باقی مانده بود، اما مهندسان اکنون در حال توسعه موادی هستند که می توانند هر جسمی را به سادگی نامرئی کند، این متامواد نوری به جای اینکه مانند آب یا شیشه نور را به سمت داخل دچار شکستگی کنند آن را به سمت خارج شکسته کرده و نور را مانند آب رودخانه که از کنار سنگ عبور می کند از کنار اجسام عبور می دهد.
آلیاژ فلزی درون متامواد در قالب شبکه ای با دریچه هایی کوچکتر از طول موج نور مرئی کنار یکدیگر قرار گرفته اند از این رو نور نمی تواند به راحتی از فضایی کوچکتر از طول موج خود عبور کند و درون شبکه آلیاژی به دام می افتد. فوتونهای به دام افتاده را می توان ذخیره کرد، تغییر داد و یا از اطراف جسم عبور داد و سپس به مسیر عادی خود باز گرداند. جسمی که به خوبی توسط متامواد پوشش داده شده باشد هیچ سایه ای از خود ایجاد نخواهد کرد.
تا سال گذشته دانشمندان تنها قادر بودند صفحاتی از متا مواد را به ضخامت یک کاغذ تولید کنند که تنها قادر بود اجسامی بسیار کوچک را نامرئی سازد اما به تازگی محققان دانشگاه ایلینویز توانسته اند چاپگری برای متامواد ابداع کنند.
به گفته "جان راجرز" محقق دانشگاه ایلینویز با کمک این چاپگر می توان صفحات غول پیکری از متامواد را چاپ کرد اما پیش از آن باید بر روی شبکه آلیاژی این مواد بیشتر کار کرد تا بتوان از قطع بزرگتر آن به صورت کاربردی استفاده کرد.
بر اساس گزارش پاپ ساینس، این صفحه ها بافتی پلاستیک مانند دارند و در حال حاضر زمانی که جسمی پشت این صفحات از متا مواد قرار می گیرند، به شکل مبهم و ناواضح دیده می شوند و این به آن معنی است که شبکه آلیاژی این مواد هنوز نیازمند بهبود و تکمیل هستند.
  منبع : خبرگزاری مهر
  12:32   یکشنبه 25 دی 1390  
 نظرات    
 
نیما محسون 22:49 دوشنبه 26 دی 1390
0
 نیما محسون
با تشکر