اخبار   
 

 محقق ایرانی خرده شیشه را به بتنی مقاوم تبدیل کرد

محقق ایرانی دانشگاه میشیگان با استفاده از ضایعات شیشه ای موفق به تولید نوعی مقاوم از بتن شده است که علاوه بر مقاومت، از استحکام و دوام بیشتری نیز برخوردار است...

به گزارش خبرگزاری مهر، پرویز سروشیان- استاد مهندسی عمران دانشگاه میشیگان با استفاده از ضایعات شیشه ای علاوه بر کاستن میزان زباله های شیشه ای، به کاهش تشعشعات کربنی نیز کمک خواهد کرد زیرا از میزان حرارت مورد نیاز برای تولید سیمان خواهد کاست.
بتنی که 20 درصد از سیمان آن توسط ضایعات سائیده شده و پودر شده شیشه ای جایگزین شده در نقاط مختلف دانشگاه میشیگان مورد آزمایش قرار گرفته و نتایج مثبتی به جا گذاشته است.
سروشیان که بر روی ترکیب شیشه-بتن مطالعه کرده است می گوید شیشه آسیاب شده با هیدراتهای سیمانی وارد واکنش می شود و به این شکل ساختار شیمیایی سیمان به واسطه شیشه بهبود پیدا می کند. سروشیان می گوید این شیشه این بتن جدید را قدرتمند تر و بادوام تر می کند و میزان جذب آب آن به اندازه میزان جذب آب توسط سیمانهای عادی نیست.
این بتن ظاهری متفاوت از بتنهای دیگر ندارد و تنها کمی کم رنگ تر است، اما از نظر دیگر ویژگی ها از بتن معمولی کاملا غیر قابل تشخیص است.
بر اساس گزارش فیزورگ، سروشیان می گوید که سیمان در درجه حرارت بسیار بالایی ساخته می شود و استفاده از شیشه چرخ شده می تواند از میزان انرژی و دی اکسید کربن که برای تولید این حرارت صرف و ساطع می شود، بکاهد. از این رو استفاده از چنین بتنی می تواند فواید زیست محیطی و اقتصادی فراوانی داشته باشد.
  منبع : خبرگزاری مهر
  13:29   دوشنبه 15 اسفند 1390  
 نظرات    
 
مهدی حمزه زاده آذر 14:29 دوشنبه 15 اسفند 1390
2
 مهدی حمزه زاده آذر
سلام
شاید باورش سخت باشه اما محض اطلاع عرض می کنم که سال 1386 بر و بچه های عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه در ضمن مسابقه ای مبنی بر در صد جذب رطوبت در بتن که در دانشگاه صنعتی شریف برگذار شده بود(دقیقا سال مسابقات یادم نیست) با وجود کاستی های فراوان به یک ایده جالب دست پیدا کردند. آنها که دستگاه کامپکتور و نیز تجهیزات ویژه جهت ساخت چنین نمو نه ای نداشتند دست به کار شدند و فکر کردند. نهایتا به این نتیجه رسیدند که استفاده از خورده شیشه میزان جذب رطوبت را در بتن تا حد قابل ملاحظه ای پایین می آورد. تا اونجایی که یادم هست مقام هم کسب کردند.
شنیدن این خبر برای من کمی ناراحت کننده بود چرا که دوستان من زحمت این فکر را کشیده بودند ولی فقط یک لوح سپاس ساده به ایشان تعلق یافت اما امروز شاهد شکوفایی این ایده در آمریکا هستیم اسم این کار به نظر شما چی می تونه باشه؟؟
اشکالی نداره درست می شه انشالله...!
قنبر انگورج غفاری 23:37 دوشنبه 15 اسفند 1390
1
 قنبر انگورج غفاری
با درود به همه اندیشمندان،با توجه به داشتن شیشه خورده در جنس برخی عوامل دست اندر کار ساختمان!اگر در جنس بتن هم شیشه خورده باشد چه میشود!
عادل گودرزی 19:51 سه شنبه 16 اسفند 1390
1
 عادل گودرزی
مهدی خب تقصیر خودشون بوده ایده شون رو ثبت نکردن!!
حسن ابراهیمی 21:31 سه شنبه 16 اسفند 1390
1
 حسن  ابراهیمی
مهدی جان من هم لوح تقدیر میخوام , چون یه بار تو بتن شیشه خورده ریختم , یه دیوار خشتی داریم تو خونه که یه موشی داخلش تونل زده بود , گفتم بهترین کار ساخت یه بتن با شیشه خورده هستش که باهاش تونل آقا موشه رو پر کنم , چون موشها میتونند بتنهای معمولی رو بجوند , اینو وقتی مغازه داشتم دیدم , آقا موشه دیوار بلوکی با اندود ماسه سیمانی که روی بلوک کشیده شده بود رو سوراخ کرده بود , عجب دندونهایی دارند این موشها , واسه همین توی این بتن شیشه خورده ریختم که اگر موشها قصد جویدن دارند با مشکل بزرگی روبرو بشن.
مهدی حمزه زاده آذر 10:26 چهارشنبه 17 اسفند 1390
0
 مهدی حمزه زاده آذر
عادل جان این مسئله بر می گرده به سطح اطلاع و سواد کارکنان دانشگاهها. وقتی معاون پژوهشی یک دانشگاه برای کلیه رشته ها(در حالیکه رشته عمران یکی از قدیمی ترین و در عین حال قوی ترین رشته های دانشگاهمون بود) یک مهندس دامپیوتر(علوم گاوی) هستش دیگه کاریش نمیشه کرد. بسیاری از اساتید برجسته علوم مهندسی از سمت سرباز زدند چرا؟ چون برای داشتن آن زمانی تلاشهای زیادی کردند اما به واسطه برخی مسائل نگذاشتند که بشه.آن زمان هم که راه باز شد اساتید دیگر برای خود فخر و ارزشی نمی دیدند تا برای بالا بردن روحیه پژوهشی دانشگاه وقت و حوصله خرج کنند.
حسن جان شما لوحتون رو باید از سازمان حفاظت از محیط زیست بگیری :-)
محمد برخورداری 16:37 پنجشنبه 18 اسفند 1390
0
 محمد برخورداری
نمیدونم در جواب شما چی بگم مهندس حمزه زاده حق با شماس من چند طرح تحقیقی داشتم ولی وقتی تشویقی از طرف دانشگاه ندیدم ول کردم نه کمکی نه تشویقی
اونا هم که کار کردند با لوح تقدیر تشکر کردند و یکی میاد از جنس خودمون به دانشگاه خارج همین طرح و میده و ببین چطوری تحویلش میگیرن و باید این کار رو بکنن چون کار بسیار بزرگیه اما کشور ما نخبه فرسته تا نخبه پرور با وجود این همه مغز های جوان
حامد حقی 20:09 پنجشنبه 18 اسفند 1390
1
 حامد حقی
سپاسگزارم.مهدی جان اینا که گفتی مشکل دانشگاه شما نیست.کل کشور با این مساله روبرو است. مابقی را نمی گم که سانسور نشوم.
حامد حقی 20:26 پنجشنبه 18 اسفند 1390
1
 حامد حقی
زنده باد دکتر سروشیان.جاوید ایران.