اخبار   
 

 رکورد تولید سیمان ایران زده شد

افزایش تقاضای سیمان باعث شد تولیدکنندگان برای تأمین نیاز مردم بی اما و اگر رشد تولید داشته باشند و شرایطی را سبب شوند که بازار بی‌نیاز از واردات سیمان شود. ماههای گذشته بود که عطش خرید سیمان در بین مردم به اوج رسید و در مقطعی سیمان پاکتی کمیاب شد اما...

افزایش تقاضای سیمان باعث شد تولیدکنندگان برای تأمین نیاز مردم بی اما و اگر رشد تولید داشته باشند و شرایطی را سبب شوند که بازار بی‌نیاز از واردات سیمان شود. ماههای گذشته بود که عطش خرید سیمان در بین مردم به اوج رسید و در مقطعی سیمان پاکتی کمیاب شد اما این روزها بازار به حدی سیمان تولید داخل دارد که دیگر هیچ سازنده‌ای به فکر خرید زودرس و یا انبارکردن سیمان مصرفی نیست.
وجیه الله جعفری معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از آرامش کامل بازار سیمان خبر داد و گفته است: حجم تولیدات سیمان به حدی رسیده که می‌توان کار صادرات را آغاز کرد. ماههای گذشته بود که دولت برای تأمین نیاز داخل تصمیم گرفت برای صادرات برنامه‌ای نداشته باشد اما از آنجا که بازار روی آرامش را به خود دید دیگر دغدغه خرید وجود ندارد و حتی شرایط مصرف هم به استاندارد خود بازگشته است. در آن مدت برخی از افراد سودجو بر این باور بودند که با احتکار سیمان و یا کاهش سیمان تولید داخل در بازار می‌توانند در این میان سودهای کلان ببرند ولی تولیدکنندگان افزایش تقاضا را فرصتی دانستند برای تولید بیشتر.
جعفری می‌گوید: در سه ماهه نخست سال 90، 7/17 درصد تولید سیمان رشد داشته و این رکورد تازه‌ای در تولید این محصول است. او ادامه داد: تولید 17 میلیون تن سیمان باعث شده ایران دیگر نیازی به واردات نداشته باشد و البته با ظرفیت‌سازی‌هایی که صورت گرفته ایران توانایی صادرات انبوه سیمان را خواهد یافت. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت رشد تولید فولاد خام در سه ماهه اول سال 90 به میزان 9/12 درصد را از دیگر موفقیت‌های حوزه صنعت دانست و متذکر شد: میزان تولید محصولات فولادی نیز 5/10 درصد افزایش یافته است.
رشد مصرف سیمان
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: سال گذشته حدود 62 میلیون تن سیمان تولید شد و در سال جاری نیز این رقم به 72 میلیون تن خواهد رسید. سال گذشته میزان مصرف سیمان داخلی 55 میلیون تن بود و حدود 7 میلیون تن مازاد تولید به کشورهای مختلف صادر شد اما در سال 90، میزان مصرف به دلیل افزایش پروژه‌های عمرانی، ساخت و سازهای مسکن مهر و تقاضا برای ایجاد واحدهای مسکونی در سطح کشور، میزان مصرف رشد قابل توجهی خواهد یافت. اما از آنجا که تولید (72 میلیون تن) افزایش صعودی خواهد داشت امکان صادرات 10 میلیون تن سیمان فراهم خواهد شد. هدف‌گذاری دولت برای تولید سیمان تا پایان سال 90، 72 میلیون تن است اما اخیراً عنوان شده با افتتاح طرح‌های جدید این میزان ظرفیت به 86 میلیون تن خواهد رسید و این عدد در شرایطی مطرح شده است که برخی‌ها هدفمند کردن یارانه‌ها را معضلی برای کاهش تولید می‌دانستند.
تولید 86 میلیون تن سیمان در این راستا محمدحسن پورخلیل رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نیز گفت‌: با تأمین اعتبار و راه‌اندازی طرح‌هایی که تاکنون بیش از90 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، ظرفیت تولید سالانه سیمان امسال به 86 میلیون تن می‌رسد. در سال‌های اخیر تحولی شگرف در صنعت سیمان ایجاد شده بطوری که در پنج سال اخیر ظرفیت تولید سیمان کشور از 22 میلیون تن به حدود 77 میلیون تن رسیده است که رشد 120 درصدی این صنعت را نشان می‌دهد. وی صنعت سیمان را بیشترین مصرف کننده انرژی در میان صنایع کشور دانست و افزود: برای کاهش مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری باید از طرح‌های بهینه‌سازی در خطوط تولید استفاده و ماشین آلات و تجهیزات استاندارد و نوین با حداقل مصرف انرژی به کارگرفته شود.
رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت:‌ یک سوم خط تولید سیمان کشور در قالب 63 شرکت به طور کامل به وسایل و ماشین آلات استاندارد و نوین مجهز شده است که موجب کاهش مصرف انرژی در بخش صنعت می‌شود. بازسازی و نوسازی این خطوط به بودجه‌ای معادل هزار و 400 میلیارد تومان نیاز دارد. بر این اساس یک سوم باقی مانده از خطوط تولید نیز با اجرای بهینه‌سازی و صرف هزینه سه هزار میلیارد تومانی بازسازی شده‌اند. پورخلیل افزود: 30 تا 40 واحد تولید سیمان با سازمان بهره‌وری انرژی ایران همکاری داشته‌اند که به راه‌اندازی طرح‌های افزایش بهره‌وری انرژی در واحدهای تولیدی منجر شده است.
رئیس انجمن کارفرمایان صنعت سیمان اظهار داشت: تلاقی اهداف طرح تحول اقتصادی در ایران با برنامه‌ریزی کارشناسان محیط زیست جهانی فرصتی ارزشمند برای صنعتگران به منظور اجرای طرح‌های بهره‌وری را به وجود آورده است. سازمان بهره‌وری انرژی می‌تواند با حمایت و ارائه طرح‌های تشویقی به پیشرفت طرح‌های بهره‌وری سیمان در بخش خصوصی کمک کند. وی با بیان این‌که بطور معمول در صنعت سیمان کشور تجهیزات جدید جایگزین تجهیزات قدیمی می‌شود، تصریح کرد: برای اجرای طرح‌های بزرگ اقتصادی به حمایت سازمان بهره‌وری انرژی ایران و افزایش ظرفیت سرمایه‌گذاری کلان نیاز داریم.
  منبع : شاسا
  12:57   شنبه 9 مهر 1390  
 نظرات    
 
امیر یاشار فیلا 13:52 شنبه 9 مهر 1390
4
 امیر یاشار فیلا

"رکورد تولید سیمان ایران زده شد"

این تیتر، افزون بر کژتابی‌هایی که دارد و موجب می‌شود در برخوردِ نخست، مفاهیمی غیر از مفهومِ موردنظر گزارشگر به ذهن خطور کند، همچنین دارای این ایرادِ بنیادین است که با به‌کارگیری صیغه‌ی مجهولِ فعل «رکورد زدن»، ترکیبی غریب، نامأنوس و به دور از روانیِ مورد انتظار در خبرهای روزمره پدید آورده است.
به جای آن، به سادگی می‌شد نوشت: «رکوردی تازه در تولید سیمان»، حتا بدون نیاز به ذکر فعل «ثبت شد» در انتهای آن.
یا اگر می خواستیم خیلی دقیق باشیم، «رکوردی تازه در تولید سیمان در کشور» کاملاً گویا و رسا و سلیس بود.

همان‌گونه که پیش‌تر هم بارها گفته و نوشته‌ام، متأسفانه دقت و توجه لازم در زمینه‌ی به‌کارگیریِ درستِ زبان، چندی‌ست به مطاعی کم‌یاب در نزد خبرگزاری‌ها بدل شده است.