اخبار   
 

 ثبت ملی برج‌میلاد مشوق خلق بناهای معاصر با معماری خاص

عضو شورای ثبت میراث‌فرهنگی درباره پرونده ثبت اثر معاصر "برج‌میلاد" گفت: اگر چه این اثر متعلق به دوره معاصر است اما...

عضو شورای ثبت میراث‌فرهنگی درباره پرونده ثبت اثر معاصر "برج‌میلاد" گفت: اگر چه این اثر متعلق به دوره معاصر است اما به علت ویژگی‌های خاص و نوع معماری دارای شرایط ثبت در فهرست میراث ملی است و این موضوع باعث تشویق دست‌اندرکاران ساخت‌وساز به خلق بناهای با معماری خاص و ارزشمند می‌شود.
خبرگزاری فارس: ثبت ملی "برج‌میلاد" مشوق خلق بناهای معاصر با معماری خاص
محمد میرشکرایی؛ محقق و پژوهشگر در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس در خصوص تهیه پرونده ثبت ملی برج میلاد اظهار داشت: معاصر بودن بنا، دلیلی بر عدم ثبت ملی یک اثر نمی‌شود چون این موضوع در ثبت‌های یونسکو هم اتفاق می‌افتد.
وی در ادامه افزود: اگر اثر یا بنایی دارای عناصر ریشه‌دار و معماری خاص و ویژه باشد می‌تواند به ثبت برسد.
عضو شورای ثبت میراث‌فرهنگی در پاسخ به اینکه آیا اولویت در ثبت با آثار کهن ثبت‌نشده است یا آثار معاصر، تصریح کرد: این دو منافاتی ندارند اتفاقاً اگر به ثبت آثار معاصر دارای ارزش ثبت، بپردازیم ساخت بناها و آثار دارای ارزش‌های فرهنگی و معماری خاص، رواج بیشتری می‌یابد.
میرشکرایی در ادامه افزود: ثبت برجی مثل "برج میلاد" مشوقی می‌شود برای دست‌اندرکاران ساخت‌وساز تا به خلق بناهای با معماری خاص و ارزش‌های فرهنگی بالا بپردازند.
وضعیت برج میلاد برای ثبت جهانی
وی در پاسخ به اینکه آیا برج میلاد ارزش ثبت در فهرست جهانی یونسکو را داراست؟ گفت: اگر یک بنا یا اثر دارای ارزش‌های ویژه و خاص باشد برای ثبت جهانی هم می‌تواند معرفی شود فعلاً‌ پرونده برج میلاد برای ثبت ملی مطرح است که در شورای ثبت هم به ثبت نرسید و باید با تغییراتی در پرونده دوباره برای ثبت ملی پیشنهاد شود.
به گزارش فارس، پرونده ثبت ملی برج میلاد از سوی اداره کل میراث‌فرهنگی استان تهران طی روزهای اخیر در شورای ثبت، مطرح و به دلیل تکمیل نبودن پروژه، پرونده رد شد.
برج میلاد؛ برج مخابراتی چندمنظوره در شمال غربی تهران با ارتفاع ۴۳۵ متر، بلندترین برج ایران و ششمین برج بلند مخابراتی جهان است.
این برج با ۱۳ هزار متر زیربنا از نظر وسعت کاربری سازهٔ رأس برج در میان تمامی برجهای دنیا مقام نخست را دارد.
این سازه به دلیل بلندی بسیار و شکل ظاهری متفاوتش، تقریباً از همه جای تهران نمایان است، از این رو، یکی از نمادهای پایتخت به شمار می‌آید.
  منبع : خبرگزاری فارس
  11:20   یکشنبه 11 دی 1390  
 نظرات    
 
نازنین بهشتی 13:52 یکشنبه 11 دی 1390
1
 نازنین بهشتی
وظیفه اصلیشونو ول کردن، به موضوعاتی میپردازن که خوراک روزنامه ها و بحثهای جنجالی بشه
متاسفم برای فرهنگ و میراث واقعی این کشور