اخبار   
 

 ترک‌های سی‌وسه پل طبیعی است

معاون حفظ و احیای آثار تاریخی سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری درباره ترک‌های موجود در سی‌وسه‌ پل گفت: ترک‌های فعلی سی‌وسه پل، مویی و طبیعی است تنها نگرانی ما در حال حاضر لرزش‌های پس از راه افتادن مترو است...

سید مسعود علویان صدر در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس درباره وضعیت فعلی ترک‌های سی و سه پل که گفته می‌شود ناشی از حفر تونل متروی اصفهان است، گفت: موضوع سی و سه پل همواره موضوع در اولویت حوزه معاونت میراث فرهنگی و سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان بوده است و با جدیت پیگیر موضوعات مرتبط با آن هستیم اما نباید با شک و شبهه به مردم اطلاع‌رسانی کنیم بلکه باید واقعیت‌ها را به مردم بگوییم.
وی در ادامه افزود: ما مشاورانی را به کار گرفته‌ایم که وابسته به دانشگاه صنعتی اصفهان هستند و تاکنون 12 جلد گزارش درباره وضعیت سی‌وسه پل تهیه کرده اند.
بررسی وضعیت سی‌وسه پل از تغییر رژیم رودخانه تا گذر مترو
معاون حفظ و احیای آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: در این گزارش‌ها تمام جهات را از بحث تغییر رژیم رودخانه، تغییر دما و حرارت، گذر مترو و... را مورد مطالعه و بررسی قرار داده‌ایم.
یقیناً‌ تونل، خطری برای سی‌وسه پل ندارد
علویان صدر درباره گذر تونل متروی اصفهان از محدوده سازه آبی 400 ساله سی‌و‌سه پل گفت: آنچه به قطع یقین مشاوران ما اعلام کرده‌اند این است که تونل مترو هیچ خطری برای سی‌وسه پل ندارد.
نگران لرزش‌های ناشی از عبور مترو هستیم
وی ادامه داد: تونل مترو خطری برای سی‌وسه پل ندارد آنچه نگران آن هستیم و مشاور بر آن تأکید کرده است بحث لرزش‌های ناشی از عبور مترو است. یعنی تأثیر لرزه‌ای عبور مترو بر سی‌وسه پل.
معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: ما مشاوری را از دانشگاه علم و صنعت به کار گرفتیم که مطالعه‌ای انجام دهد. یکسال پیش قراردادها بسته شد و در حال حاضر لرزه‌نگارها نصب شده است. اما 2 تست این بررسی‌ها باقی مانده که مربوط به نوع واگن و نوع لوکوموتیو، ریل‌ها و موادی است که در ارتباط کاهش لرزش ناشی از عبور مترو در زیر ریل‌ها قرار داده می‌شود.
به گفته علویان صدر گزارش نهایی این بررسی‌ها هنوز استخراج نشده است.
2 تست نهایی عبور مترو از سی‌وسه پل 3 ماه دیگر جواب می‌دهد
وی درباره اعلام نتیجه نهایی این بررسی‌ها گفت: گزارش نهایی حداکثر 3 تا 4 ماه آینده اعلام می‌شود.
معاون حفظ و احیای آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: برای انجام تست نهایی باید سازمان قطار شهری نوع واگن‌ها و لوکوموتیوها را اعلام کند. اگر از وضعیت عبور مترو اطمینان حاصل نکنیم اجازه عبور نخواهیم داد. مترو نباید صدمه‌ای به سی‌وسه پل وارد کند.
علویان صدر درباره ترک‌‌های موجود در سی‌وسه پل گفت: اگر ترک‌های موجود در سی‌وسه پل ناشی از تونل مترو باشد باید ترک‌ها در لایه‌های زیرین ایجاد می‌شد در حالی که ترک‌ها مویی است و در بدنه به صورت طبیعی وجود دارد.
ترک‌ها عاملی برای رفع نقص هستند
وی ادامه داد: سی‌وسه پل سازه‌ای سنتی است و ترک عاملی است که آسیب‌های ناشی از گذر زمان را مشخص می‌کند و ما یکی از وظایفمان پایش مستمر آثار فرهنگی و تاریخی است و ترک‌ها عاملی برای رفع نقص هستند.
معاون حفظ و احیای آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: ترک‌های موجود جزئی هستند و بندکشی‌ها مجدداً در سی‌وسه پل در حال بررسی و کاملاً تحت کنترل قرار دارند. این ترک‌ها ناشی از اقدام خاصی نیست و هیچ تهدیدی به لحاظ گذر تونل برای سی‌وسه پل وجود ندارد.
نگرانی برای کل آثار موجود در مسیر فرهنگی چهارباغ
علویان صدر ادامه داد: آنچه نگران آن هستیم لرزش‌های پس از راه افتادن مترو است که نه تنها برای سی‌وسه پل بلکه برای آثار موجود در مسیر فرهنگی چهارباغ وجود دارد که برای این منظور هم سنسورهایی را نصب کرده‌ایم که هیچ صدمه‌ای به کل آثار منطقه وارد نشود.
  منبع : خبرگزاری فارس
  11:43   یکشنبه 13 شهریور 1390  
 نظرات    
 
نازنین بهشتی 12:55 شنبه 19 شهریور 1390
7
 نازنین بهشتی
آخرین خبر، 20 شهریور 1390

ترک‌های سی‌و‌سه‌پل فعال نیست اما احتمال تبدیل ترک‌های غیرفعال آن به ترک‌های فعال بر اثر عبور مترو وجود دارد و دانشگاه علم و صنعت اصفهان طی قراردادی در حال بررسی این موضوع است. این گفته اسفندیار حیدری‌پور، رییس میراث فرهنگی اصفهان در پاسخ به سوال «شرق» در حاشیه مصاحبه مطبوعاتی‌اش بود. پاسخی که در جریان نشست مطبوعاتی از اعلام صریح آن خودداری کرد. وی با بیان اینکه در اثر نشست یا لرزه‌های حاصل از عبور مترو احتمال فعال شدن این ترک‌ها وجود دارد، اظهار داشت: اکنون هیچ ترک فعالی در سی‌و‌سه‌پل وجود ندارد. حیدری‌پور بیان داشت: پل‌ها مظلوم‌ترین بناهای تاریخی اصفهان هستند و میراث فرهنگی وضعیت پل‌ها را به دقت تحت کنترل دارد و اکنون نیز مرمت سی‌و‌سه‌پل آغاز شده است. وی ادامه داد: همه دهنه‌های پل و بخش‌های تحت مرمت آن، شاهد‌گذاری شده‌اند و چنانچه عبور مترو مشکلی را ایجاد کند، کارشناسان کنترل خواهند کرد. اما رییس شورای اطلاع‌رسانی استان در پاسخ به سوال «شرق» می‌گوید: سی‌و‌سه‌پل دو، سه بار تا حالا نزدیک بوده به صورت کامل تخریب شود. جمال‌الدین صمصام‌شریعت در پاسخ به اعلام نظر خود در رابطه با ترک‌های این پل تاریخی گفت: نظر ما نظر میراث فرهنگی است و وقتی میراث فرهنگی می‌گوید که ارتباط عبور مترو و ترک‌های پل شایعه است و اصلا ارتباطی به هم ندارد از نظر ما نیز قابل‌قبول است. این در حالی است که نظر دانشگاه علم و صنعت در این خصوص هنوز اعلام نشده و هنوز نمی‌توان تعبیر «اصلا ربطی به هم ندارد» را درخصوص دو موضوع مترو و ترک‌های پل با قطعیت اعلام کرد.
قراردادی که کار را از کار گذراند
در ابتدا بنا بود، قرارداد با دانشگاه صنعتی اصفهان بسته شود. دانشگاه امیرکبیر هم گزینه دیگری بود؛ اما در نهایت دانشگاه علم و صنعت انتخاب شد. دو سال پیش موضوع قرارداد دانشگاه علم و صنعت، بررسی آسیب‌های عبور مترو از دو بنای تاریخی سی‌و‌سه‌پل و مدرسه چهارباغ بود. این قرارداد به گفته حیدری‌پور به دلایلی اجرایی نشد و دو ماه پیش قرارداد مجددی منعقد شد. وی افزود: «حدود چهار ماه قبل با عقد قراردادی بین دانشگاه علم و صنعت و اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان قرار شد این دانشگاه با ایجاد شرای ط مشابه به حرکت قطار در تونل مترو، میزان تاثیر ارتعاشات بر مدرسه چهارباغ و سی‌وسه پل را بررسی کند و گزارش دهد. انجام این مهم نیازمند این است که به مدت 48‌ساعت تونل مترو به طور کامل در اختیار دانشگاه قرار بگیرد تا با ریل‌گذاری و حرکت قطار، میزان ارتعاشات به وجودآمده بررسی شود. هماهنگی لازم با سازمان قطار شهری انجام شده و حداکثر تا دو‌ماه آینده تمام اطلاعات به دست‌آمده به صورت رسانه‌ای منتشر خواهد شد.» این در حالی است که وقفه بلند مدت میان عدم اجرای قرارداد قبلی و انعقاد قرارداد جدید به هر دلیل قابل توجیه نیست چرا که در این مدت، آسیب‌ها وارد شده و کار از کار گذشته است. رییس شورای اطلاع‌رسانی استان نیز معتقد است: قرارداد دیر بسته شد ولی بسته شد و الان این گروه در حال بررسی هستند تا چنانچه عبور مترو ضرری برای پل ایجاد می‌کند، راهکاری برای عدم انتقال این ضررها ارایه شود. اگر میراث فرهنگی در اجرای این قرار داد کوتاهی نمی‌کرد، بی‌شک نگرانی‌های کمتری وجود داشت. اما حالا در بهترین حالت می‌شود کاری کرد که آسیب‌ها به پل منتقل نشود در حالی که اعلام نظر کارشناسی این گروه پیش از این می‌توانست مسیر عبور مترو را تغییر دهد. حالا دیگر مترو از چهارباغ و مدرسه‌اش گذشته و عملا یکی از موارد این قرارداد یعنی بررسی خطرات عبور غول آهنی از چهارباغ، موضوعیت خود را از دست داده است.
کارشناسان خودی
حیدری‌پور در پاسخ به این سوال که چرا طبق توصیه کارشناسان این لرزه‌نگاری‌ها زمان عبور TBM صورت نگرفت تا نوعی پیشگیری صورت گیرد، گفت: آن زمان من تازه به اصفهان آمده بودم و شرکت کاواک (مشاور متروی سازمان) به ما اعلام کرد عبور دستگاه TBM از 40 متری پل بلامانع است. این در حالی است که این شرکت هم مشاور سازمان میراث فرهنگی در مترو و هم مشاور سازمان قطار شهری شهرداری بوده و هست. این یعنی اینکه شرکت مشاور، خودش باید کار خود را تایید می‌کرده و بلامانع می‌دانسته است! و البته این کار را کرده است. هفته گذشته روزنامه «شرق» با انتشار گزارش و عکس‌هایی از ایجاد ترک در بخش‌هایی از بدنه پل تاریخی سی‌وسه پل در اصفهان خبر داد؛ به اعتقاد کارشناسان دلیل عمده و اصلی این رخداد عبور تونل مترو از زیر پل و فعالیت دستگاه حفار تونل در این مسیر است. با این حال در روزهای گذشته بسیاری از مسوولان استان اصفهان تلاش کردند ایجاد ترک در سی‌وسه پل را بی‌ارتباط با فعالیت مترو عنوان کنند. با این حال آن‌گونه که مسعود علویان‌صدر، معاون حفظ و احیای سازمان میراث کل کشور پیش از این و اسفندیار حیدری‌پور، رییس اداره کل میراث استان اصفهان در روز گذشته گفته‌اند، نگرانی‌ها در رابطه با سی‌وسه پل و تاثیر فعالیت مترو بر آن همچنان وجود دارد. مدیر اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان در بخش دیگری از صحبت‌های خود از ورود گروه ارزیاب یونسکو برای بررسی پرونده ثبت جهانی مسجد جامع در فهرست آثار جهانی در هفته آینده به اصفهان خبر داد. آن‌گونه که حیدری‌پور گفته است آذرماه سال‌89 از سوی یونسکو پیشنهاد شد تا پرونده مسجد جامع برای ثبت جهانی ارایه شود. حیدری‌پور همچنین با اشاره به خروج کامل سرویس‌های بهداشتی مسجد طی یک سال آینده عنوان کرد: در ضلع شمالی مسجد یک قطعه زمین وفقی قرار دارد که با ساخت سرویس بهداشتی در این زمین مشکل عبور و مرور کسبه و عموم مردم برای استفاده از سرویس بهداشتی مسجد به طور کامل برطرف خواهد شد. مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه گنبد مسجد امام در وضعیت مناسبی قرار ندارد، گفت: چند ماه پیش سازمان خود اعلام کرد که سه ترک از گنبد مسجد دچار مشکل شده و نیاز به مرمت دارد. حیدری‌پور با بیان اینکه اولین و اساسی‌ترین مشکل در کند شدن روند مرمت گنبد، این است که نمی‌توان داربستی ایمن برای آن ایجاد کرد، افزود: برای اینکه اطراف گنبد به طور کامل داربست بسته شود باید حدود 200 تا 300 تن فولاد بر گنبد سوار شود که در عمل افزودن این حجم غیرممکن است. مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: در آخرین جلسه با گروه مشاور و اجرا‌کننده به این نتیجه رسیدیم که برای ایجاد داربست از سازه‌های فضایی با جنس آلومینیوم استفاده شود که وزن آن یک‌پنجم وزن داربست فولادی است. پس از نصب یک داربست سبک و ایمن در دورتادور گنبد و بررسی هر ترک به صورت جداگانه و جمع‌بندی نظر تمام کارشناسان کار مرمت گنبد آغاز خواهد شد