اخبار   
 

 دست‌نوشته‌ی «اصول ریاضیات» نیوتن در اینترنت منتشر می‌شود

دانشگاه کمبریج برای نخستین بار نوشته‌های اسحاق نیوتن، از جمله نسخه‌ای از کتاب اصول ریاضیات را که حاوی حاشیه‌نویسی‌ها و محاسبه‌های ‌این دانشمند...

دانشگاه کمبریج برای نخستین بار نوشته‌های اسحاق نیوتن، از جمله نسخه‌ای از کتاب «اصول ریاضیات» را که حاوی حاشیه‌نویسی‌ها و محاسبه‌های ‌این دانشمند نام‌آور روی برگه‌های این کتاب است، در اینترنت منتشر خواهد کرد.

دست‌نوشته‌ی «اصول ریاضیات» نیوتن در اینترنت منتشر می‌شود

به نوشته‌ی روزنامه‌ی «گاردین»، تا کنون نزدیک به چهارهزار صفحه که تقریباً ۲۰درصد از بایگانی این دانشگاه از آثار نیوتن را دربرمی‌گیرد، به‌صورت نسخه‌ی دیجیتال آماده شده و در آینده‌ی نزدیک به‌عنوان بخشی از طرح «ارائه‌ی آثار دانشمندان بزرگ به همگان» همراه با آثاری از داروین و دیگران، روی شبکه‌ی اینترنت قرار خواهد گرفت.
بخشی از این مجموعه به اسحاق نیوتن و یادداشت‌های همکار او، «توماس پلت» اختصاص دارد که به درخواست خانواده‌ی نیوتن، پس از مرگ وی در سال ۱۷۲۶م. نوشته شده است. آن‌ها از «توماس پلت» خواسته بودند تا آثار نیوتن را برای چاپ، بازبینی کند. در این مجموعه می‌توان حاشیه‌نویسی‌های «توماس پلت» روی آثار نیوتن را دید که در پاره‌ای موارد تذکر داده است که بخش‌هایی از کتاب نیوتن قابل چاپ نیست. مسلماً چنین بخش‌هایی از بایگانی دانشگاه کمبریج، بیش از همه در کانون توجه دوستداران تاریخ علم و دانشمندان قرار خواهد گرفت.
گفته می‌شود «توماس پلت» در این بازبینی کوشیده برخی از محاسبات و معادلات ریاضی اسحاق نیوتن را که در دوران جوانی نوشته شده بود، حذف کند و مهم‌تر از آن، دیدگاه‌های غیرمذهبی خود را در متن این نوشته‌ها بگنجاند.
به نوشته‌ی روزنامه‌ی «گاردین»، بخش دیگری از آثار اسحاق نیوتن که دانشگاه کمبریج آن‌ها را روی شبکه‌ی اینترنت خواهد گذاشت، دفترچه‌های یادداشت این دانشمند است که دربردارنده‌ی همه‌ی پژوهش‌های او در سال ۱۶۶۵ میلادی‌ست؛ سالی که دانشگاه کمبریج به‌علت شیوع طاعون در انگلستان، تعطیل شده بود.
گفتنی‌ست «اصول ریاضی فلسفه‌ی طبیعی» (به لاتین: Philosophiæ Naturalis Principia Mathematica) یا همان mathematical principles of natural philosophy که به‌اختصار آن را «پرینسیپیا» می‌خوانند، کتابی سه‌جلدی است که در 5 ژوییه‌ی 1687م. منتشر شد، و دربردارنده‌ی قانون‌های نیوتن در مکانیک کلاسیک، به همراه قانون گرانش و قوانین کپلر در حرکت سیاره‌هاست.
نیوتون این کتاب را به زبان لاتین نوشت که جلد نخستِ آن نزدیک به ۵۰۰ صفحه و ۳۴۰ نگاره‌ی بسیار پیچیده دارد. این کتاب را نیوتون به درخواست ادموند هالی (کاشف دنباله‌دار هالی) نوشت، که این نکته را در دیباچه‌ی کتاب، یادآوری کرده است.












برگرفته از :




تنظیم و ویرایش : امیریاشار فیلا





  منبع : ارسال شده توسط مهندس امیریاشار فیلا
  11:06   شنبه 26 آذر 1390  
 نظرات    
 
نیما محسون 23:11 دوشنبه 28 آذر 1390
0
 نیما محسون
با تشکر از اطلاع رسانی جنابعالی