اخبار   
 

 تشریح مضرات ناگفته استفاده از پکیج در ساختمان‌ها

پکیج خطرات جانبی فراوانی دارد که تاکنون به انها اشاره ای نشده است و می توان گفت این سیستم نیز همانند بخاری نفتی و گازی خطرناک است...

متاسفانه در سالهای اخیر به دلیل این که اطلاع رسانی دقیقی در خصوص مضرات استفاده از پکیج های داخل منازل نشده است خانوارهای ایرانی تمایل بیشتری به استفاده از پکیج های گازی در منازل خود دارند این در حالی است که سازمان نظام مهندسی ضوابط و شرایط خاصی را برای استفاده از پکیج در ساختمان تدوین کرده اند.
ابوالفضل جان فدا كارشناس ارشد انرژی با بیان این مطلب در گفت و گو با ایلنا ادامه داد: درهمین راستا نباید سوء استفاده برخی از انبوه سازان را نادیده گرفت چرا که استفاده از پکیج موجب می شود که برخی هزینه های ساخت منازل کاهش یابد.

این عضو سازمان نظام مهندسی استفاده از موتورخانه درمنازل را بهترین گزینه گرمایشی خواند و در مورد مضرات استفاده از پکیج‌های داخل منازل تصریح کرد: پکیج خطرات جانبی فراوانی دارد که تاکنون به انها اشاره ای نشده است و می توان گفت این سیستم نیز همانند بخاری نفتی و گازی خطرناک است.
این کارشناس انرژی افزود: با توجه به این که پکیج باید در داخل ساختمان قرار بگیرد بنابراین درابتدا شعله این سیستم باید برای مشتعل شدن از اکسیژن موجود در داخل ساختمان استفاده شود و در مدت زمان طولانی موجب فقر اکسیژن شده و در نهایت باعث وارد امدن خساراتی به افراد داخل منزل می شود که در نهایت موجب ایجادبیماری‌های روحی و جسمی خواهد شد.
جان فدا با ذکر مثالی از زلزله به وقوع پیوسته در شهر تبریز تصریح کرد: چندی پیش درشهر تبریز زلزله ای امد که 3 ریشتر بیش نبود و خسارت جانی به همراه نداشت اما تنها پس از یک روز مرگ مشکوک یک خانواده گزارش شد که در بررسی‌های به عمل امده مشخص شد که خانواده از پکیج استفاده می کردند و پس از وقوع زلزله لوله دودکش پکیج از محل خود خارج شده و موجب نشت گاز مونوکسید کربن در ساختمان و فقر اکسیژن شده بود.
این کارشناس همچینن در مورد سایر مضرات این سیستم ادامه داد:هرچند که گاز مونوکسید کربن سمی و خطرناک هستند اما گازهای دیگری هم از سیستم پکیج خارج می شود که در بلند مدت و مثلا 7 سال موجب سرطان های مختلف و اختلالات عصبی می‌شود.
جان فدا همچنین به میزان مصرف انرژی پکیج و موتورخانه اشاره کرد وگفت: بعد از هدفمند کردن یارانه ها میزان مصرف انرژی در منازل از اهمیت بسیاری برخوردار شده است که در این راستا بسی خارج می شود که در بلند مدت و مثلا 7 سال موجب سرطان های مختلف و اختلالات عصبی می شود.
جان فدا همچنین به میزان مصرف انرژی پکیج و موتورخانه اشاره کرد و گفت: بعد از هدفمند کردن یارانه ها میزان مصرف انرژی در منازل از اهمیت بسیاری برخوردار شده است که در این راستا بسیاری از خانوارهای ایرانی برای به دست اوردن استقلال مصرفی خودسعی کرده اند از پکیج استفاده کنند و سیستم گازی مستقلی انتخاب کرده اند.

جان فدا افزود: این در حالی است که پکیج ها نزدیک به 2 برابر سیستم حرارت مرکزی گاز مصرف می کند، به گونه ای که اگر هر پکیج برای هر متر مربع 3 مترمعکب گاز مصرف کند موتورخانه نصف این میزان نیاز به گاز دارد و گرمای بهتری هم تولید خواهد کرد اما به دلیل استقلال طلبی ساکنین منازل از این سیستم استفاده نیم شود.
این کارشناس انرژی خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم از منظر خدمات و سرویس دهی هم در نظر بگیریم تمام تجهیزات مورد نیاز موتورخانه داخلی سازی شده و با قیمت مناسبی در اختیار خانواده ها قرار می گیرد در حالی که پکیج کاملا وارداتی است و هزینه های خدمات و تعمیر ان بسیار زیاد است. به گفته وی، عمرمفید یک پکیج تنها 5 سال است و عمر مفید موتورخانه حداقل سی سال است. لازم به ذکر است که روش های نوین در موتورخانه می تواند باعث صرفه جویی های بیشتری شود که یکی از این روش ها سیستم هوشمند موتورخانه است.

  منبع : ایلنا
  12:46   شنبه 25 آذر 1391  
 نظرات    
 
م افتخاری 14:52 شنبه 25 آذر 1391
0
 م افتخاری
مساله اشاره شده پس از زلزله میتواند متوجه هر سامانه تهویه مطبوعی بشود
از طرفی همانگونه که در متن هم به آن اشاره شده ، در حال حاضر تمایل به استفاده انحصاری به مراتب بیشتر شده که این مساله از منظر اخلاق جمعی بسیار قابل تامل است به گونه‌ای که به نظر میرسد بیت سعدی شیرین سخن (بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش زیک گوهرند ...)در خارج از این ملک کاربرد بیشتری پیدا کرده است
محمدحسین مسعودی 23:25 شنبه 25 آذر 1391
0
 محمدحسین مسعودی
مطلب ارزشمندی بود. متشکرم
masoud kasa 10:16 یکشنبه 26 آذر 1391
0
 masoud kasa
سپاس به خاطر مقاله زیباتون
ایرج اقوامی 12:34 یکشنبه 26 آذر 1391
0
 ایرج اقوامی
البته پکیجهای فن دار و سرویسهای دوره ای میتواند این مشکلات را مرتفع کند.
مصطفی کاظمی اصل 16:44 یکشنبه 26 آذر 1391
0
 مصطفی  کاظمی اصل
بسیار متشکر
به امید بالا رفتن سطح فرهنگ عمومی و اعتماد به یکدیگر و زندگی جمعی و امکانات جمعی
تغییر فرهنگ مردم در تمام شئون تاثیر می گذارد!