اخبار   
 

 افزایش قیمت مسکن در 8 ماه گذشته و جنب و جوش در بازار

سیاست‌های دستوری نظارت بر ساخت و سازها، نتیجه معکوس دارد/ اعمال نظارت کنترلی و دستوری نه تنها موجب ارتقاء کیفی‌سازی در ساخت و ساز نمی‌شود بلکه موجب افزایش قیمت ساخت و ساز می‌شود...

ایلنا: بیت ا... ستاریان، کارشناس اقتصادی با اعلام افزایش قیمت مسکن در طی 8 ماه گذشته، از افزایش مجدد قیمت آن تا پایان سال خبر داد و گفت: این موضوع باعث رونق در ساخت و ساز شده است.
بیت ا... ستاریان در گفت‌و گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: بازارمسکن در حال حاضر با یک روند رو به رشدی مواجه است و این حرکت مفید و موید بازگشت دوباره رونق ساخت و ساز است.
به گفته ستاریان این موضوع باعث شده تا دیگر بخش‌های جانبی مرتبط با بخش مسکن نیز متأثر از این موضوع از روند روبه رشدی برخوردار شوند.
این کارشناس اقتصادی در ادامه نسبت به هر نوع تصمیمی مقطعی و سلیقه‌ای که باعث شود این فرآیند رشد بازار مسکن را متأثر کند هشدار داد و گفت: این امر موجب می شود تا بار دیگر سایه رکود برای مدت‌های طولانی بر بخش مسکن حاکم شود.
سیاست های مالی و پولی بانک مرکزی عامل اصلی عدم ایجاد بازار رهن ثانویه در بخش مسکن
بیت ا... ستاریان گفت: نامناسب بودن مکانیزم‌های مالی و پولی در کشور و ارائه بسته‌های مالی نامطلوب از سوی بانک مرکزی اصلی‌ترین عامل عدم ایجاد بازار رهن ثانویه در بخش مسکن است.
وی تصریح کرد: عوامل گفته شده باعث شده‌اند که بازار مسکن هیچگاه به لحاظ مالی مستقل نباشد و همیشه در بحث نقدینگی با چالش‌های جدی مواجه شود.
به گفته ستاریان یکی ازمسائلی که در رونق بخش مسکن تأثیر گذار است، تأمین منابع مالی است که باید این منابع از محل بازار رهن ثانویه و لیزینگ‌ها تأمین شود.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بدون شک سیستم فعلی تأمین منابع مالی در بخش مسکن در بلند مدت نمی‌تواند اثر بخشی خود را در بخش مسکن انجام دهد.
عدم توانایی تأمین منابع پولی بخش مسکن از سوی بانک‌ها یکی از دلایل روشنی بود که ستاریان به آن اشاره کرد. به گفته ستاریان، به همین خاطر است که دولت هر از گاهی به اجبار خط اعتباری برای بخش مسکن تعین می‌کند.
سیاست‌های دستوری نظارت بر ساخت و سازها، نتیجه معکوس دارد
بیت ا... ستاریان گفت: هر گونه اعمال سیاست دستوری در بخش کیفی سازی مسکن، عاملی بر عدم ساخت و ساز استاندارد است.
وی اظهار داشت: تنها سیاست های تشویقی و ارائه راهکارهایی برای برون رفت از تصدی‌گری می‌تواند کیفیت را در ساختمان‌ها افزایش دهد.
به گفته وی اعمال نظارت کنترلی و دستوری نه تنها موجب ارتقاء کیفی‌سازی در ساخت و ساز نمی‌شود بلکه موجب افزایش قیمت ساخت و ساز می‌شود.
وی اختلاف بین وزارت مسکن، شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان را یکی ازدلایل ناکارآمدی سیاست دستوری ذکر کرد.
  منبع : ایلنا
  11:50   پنجشنبه 6 آبان 1389  
 نظرات    
 
علی رضا سهیل نخایی 12:17 شنبه 8 آبان 1389
4
 علی رضا سهیل نخایی
1-سال 1384 در ستارخان هر مترمربع آپارتمان 600 الی 700 هزار تومان بود الان 1.5 الی 2 میلیون تومان است یعنی همین الان 3 برابر . بماند که تا زمانی تا 3.5 میلیون تومان هم رسید!!!!!!!!
2-یک مثال ساده از مصالح ساختمانی و عینی : یکی از دوستان من تولید کننده بلوکهای یونولیتی سقفی است. قبلا از پتروشیمی ایران مواد اولیه کیلویی 330 تا 500 تومان می خریدند. بعد به بهانه ضد حریق بودن مواد اولیه چینی را کیلویی 1800 تومان خریدند از بعد از ماه رمضان امسال همان مواد اولیه را تا کیلویی 3500 تومان هم خریده اند . (توجه آتش یک شعله کبریت نیست. پیشنهاد میکنم یک بلوک یونولیتی با مواد چینی و یک بلوک با مواد ایرانی را در آتش بیاندازید و قضاوت کنید!!)

مسئله اصلی اینجاست که سود اصلی ساخت و ساز مسکن به چه کسی میرسد؟
پیدا کنید پرتقال فروش را؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟