اخبار   
 

 رژه میلگرد در بازارآهن

با وجود اینکه تنها یک هفته کاری به پایان سال ۹۰ باقی مانده است اما تحرک بازار فولاد به قدری زیاد شده که شاهد ثبت قیمت‌های جدیدی برای میلگرد،‌ تیرآهن، نبشی و ناودانی، بیلت و ورق هستیم...

سال ۹۱، سه‌شنبه هفته آینده تحویل می‌شود اما عملا فعالیت تمام بازارها این هفته به پایان می‌رسد، در این شرایط حجم خرید و فروش محصولات فولادی به اوج خود رسیده و به‌نظر می‌رسد فعالان این بازار در این روزهای پایانی سال تازه از خواب بیدار شده‌اند و به فکر معاملات سنگین افتاده‌اند.
البته رونق خرید و فروش‌ آهن‌آلات فقط در بازار آزاد نیست بلکه این روزها رکوردهای جدید در رینگ فلزات بورس کالا نیز ثبت شده به‌طوری که طی هفته گذشته ۳۳۸ هزار تن انواع محصولات فولادی به ارزش سه‌هزار و ۴۴۷ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت تا فعالان تالار نقره‌ای خود را برای معاملات این هفته فولادی‌ها آماده کنند. 

میلگرد، عیدی بازاری‌ها
براساس این گزارش طی هفته گذشته میلگرد به پرطرفدارترین کالای بازار‌آهن تبدیل شد و نرخ هر کیلو از این محصول تا ۷۰ تومان بالا رفت. میانگین قیمت میلگرد ۱۴ تا ۲۵ میلیمتر در اصفهان هر کیلو ۱۲هزار و ۵۷۰ریال بود که در پایان هفته به ۱۳هزار و ۲۴۰ ریال رسید. تیرآهن سبک هم که اول هفته به‌طور متوسط ۱۱هزار و ۲۸۳ ریال هر کیلو در اصفهان معامله می‌شد در پایان هفته به قیمت ۱۱هزار و ۷۵۰ ریال افزایش یافت.
روند صعودی قیمت بعضی کالاها به صورتی بود که روز دوشنبه خریدارها دست از معامله برداشتند، ولی ادامه روند افزایش قیمت از سوی کارخانه‌ها و معامله بیلت ۱۰۰ هزار تنی در بورس کالا باعث تقویت روحیه بازار شد و همین امر عاملی بود تا قیمت‌ها روند صعودی خود را حفظ کنند. قیمت نبشی و ناودانی در طول هفته گذشته روزانه ۱۰ تا ۳۰ تومان هر کیلو بالا رفت که به گفته فعالان بازار بخش عمده‌ای از این افزایش قیمت ناشی از روحیه مثبت بازار و امیدواری به بالارفتن قیمت‌ها در سال آینده بود.

بیلت ۴۰ تومان گران شد
با رونق بازار مقاطع، معاملات بیلت نیز در هفته گذشته جان تازه‌ای گرفت. روز شنبه بیلت سایز ۱۵۰ میلیمتر در انزلی روی تریلی به قیمت هزار و ۱۳۰ تومان در هر کیلو عرضه می‌شد که همین محصول آخر هفته به نرخ هزار و ۱۷۰ تومان رسید. البته فعالان بازار روز دوشنبه سردرگم بودند و معاملات کمی افت کرد اما با عرضه ۱۰۰ هزار تنی بیلت در بورس و فروش این محموله، خریداران به بازار بازگشتند. از طرفی پس از فروش محموله سنگین بیلت در بورس، بازار به پایه قیمت بیلت داخلی در نرخ بیشتر از هزار و ۵۰ تومان هر کیلو برای سال آینده اطمینان پیدا کرد که با این قیمت طبعا بیلت خارجی باید در قیمت هزار و ۱۴۰ تا هزار و ۱۶۰ تومان هر کیلو باشد. جالب اینجاست که خریداران و فروشندگان در محاسبات نرخ بیلت توافق دارند و معتقدند که قیمت‌ها حداقل در ماه‌های ابتدایی سال آینده نزولی نخواهد بود.

ورق ۱۱۰۰ تومانی در راه است؟
ورق گرم ضخامت دو میلیمتر رول عرض یک متر اول هفته هر کیلو هزار و ۴۰ تومان در انزلی معامله می‌شد و در پایان هفته به هزار و ۷۰ تومان هر کیلو رسید. انتظار همه دست‌اندرکاران این است که قیمت این کالا به بیش از هزار و ۱۰۰ تومان هر کیلو برسد. شاید این هفته که بعضی از تجار بزرگ به‌طور سنتی دست از معامله برمی‌دارند با کاهش عرضه از یک سو و تمایل کارخانه‌ها برای حفظ موجودی انبار برای سال آینده این امر محقق شود.
به گفته کارشناسان محدودیت واردات بازار این ورق را حساس کرده است و در صورت برهم خوردن تعادل در عرضه و تقاضای این کالا، جهش قیمت‌ها قابل پیش‌بینی است.
ورق‌های گرم ضخامت سه تا ۱۵ میلیمتر محصول مبارکه در طول هفته قبل روند صعودی داشت و تا هر کیلو ۳۰ تومان برای بعضی اقلام بالا رفت، همچنین ضخامت‌های ۱۵ میلیمتر به بالا تا هر کیلو ۲۰ تومان افزایش قیمت داشت. عرضه محصولات مشابه وارداتی از بنادر جنوب و شمال کشور اجازه رشد قیمت این کالاها را نمی‌دهد. ورق سرد بازار ثابتی داشت بخصوص برای ضخامت‌های ۰/۶۰ تا ۰/۹۰ میلیمتر که موجودی آنها هر روز کمتر می‌شود. از طرف دیگر این هفته عرضه‌کننده‌ها ترجیح می‌دهند برای بستن حساب‌ها دست از فروش بردارند که به‌طور طبیعی قیمت‌ها بالاتر می‌آید.
با توجه به آنکه مصرف‌کنندگان ورق سرد هر سال از ۱۰ تا ۱۵ اسفند دست از خرید برمی‌دارند و به انبارگردانی می‌پردازند، در حال حاضر قیمت‌ها واقعی نیستند ولی با ادامه این وضع در اوایل سال آینده شاهد کمبود شدید این کالا خواهیم بود.

  منبع : ایمنا
  13:59   دوشنبه 22 اسفند 1390  
 نظرات    
 
مهدی حمزه زاده آذر 20:36 دوشنبه 22 اسفند 1390
0
 مهدی حمزه زاده آذر
واقعا خندیدم. خیلی باحاله این جناب میلگرد :-)))))))))))))))))))))))
م. مستاجران 22:38 سه شنبه 23 اسفند 1390
0
 م. مستاجران
جای بسی تاسف از چنین اوضاع اقتصادی که مورد فوق تنها موردی از هزاران مورد می باشد .
(:-((