اخبار   
 

 طرح تفصیلی تهران به دور از منافع شخصی بازنگری شود

طرح تفصیلی تهران در اسفند ماه سال 91 به تصویب شورای عالی شهرسازی رسید و در اردیبهشت ماه سال 92 رونمایی شد...

شاید بتوان در مرحله اول مهم ترین مشخصه طرح تفصیلی تهران را راهبردی و ساختاری بودن این طرح دانست. باید توجه داشت که این طرح به صورت سیال بوده است و در گام اول اجرا توانست روند ساخت و ساز را در سطح تهران تا حدود زیادی کنترل نماید.

به نظر برخی کارشناسان چنانچه بخواهیم به نکات مثبت طرح تفصیلی تهران اشاره کنیم، باید به رعایت استاندارد عرض گذر و موثر بودن آن در میزان تراکم املاک و کنترل ساخت و ساز در تهران دانست.

نکته مثبت دیگری که در طرح تفصیلی به چشم می خورد عدم امکان ساخت و ساز در باغات و حفظ فضای سبز در پایتخت است که با توجه به وجود مشکلات ناشی از آلوده بودن هوا در تهران و مشکلات محیط زیستی فراوان، اهمیت این موضوع کاملا مشخص است.

بنا به اعتقاد کارشناسان حوزه شهری، یکی از ایرادات اساسی که به طرح تفصیلی جدید تهران وارد شد نفوذ عوامل سیاسی در تصویب نهایی طرح در شورایعالی و تصویب مفاد غیر اصولی و غیر کارشناسی و قانونی مواردی چون "کلیه اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی، به کاربری مسکونی تبدیل شود" بود که این تصمیم جزء اهداف سرمایه گذاری و رانت اقتصادی هیچ جایگاه قانونی، حقوقی و کارشناسی را بدنبال نداشت. چنانچه در این خصوص شاهد اعتراض صریح اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران بودیم، اما مع­الوصف کفایت نکرد و مدیران تصمیم­ساز شورایعالی شهرسازی و معماری اقدام به تصویب این بند غیر کارشناسی و مخرب از این مصوبه نمودند.

یکی دیگر از ایرادات وارده بر ضوابط طرح تفصیلی تهران تثبیت 35 متری حداقلی مساحت برای آپارتمان در تهران است در حالیکه ما در کلانشهرهای بزرگی چون اصفهان حداقل مساحت آپارتمان را 60 مترمربع تصویب نموده­ایم بنابراین پائین آوردن استانداردهای زندگی و عدم توجه به کیفیت سکونت در ضوابط طرح تفصیلی تهران یکی از موارد قابل تاملی است که ایجاب می­نماید توجه دست اندرکاران و متولیان امر را بدان جلب نمود.

امید می­رود تصمیم جلسه نهم روز دوشنبه، شورایعالی شهرسازی و معماری از دولت یازدهم، که پیشنهاد بازنگری در طرح تفصیلی تهران را صادر نموده است در راستای تاکید برکنترل ساخت و ساز در تهران، توجه به حفظ اراضی زراعی و فضاهای سبز شهری، لغو مصوبه قبلی تبدیل کل اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی به مسکونی، توجه به استانداردهای زندگی و کیفیت سکونت و همچنین اصلاح ضوابط مربوط به تعیین پهنه بندی که صرفاً با دیدگاه کمی (طول و عرض جغرافیایی) تدوین گردیده­ باشد زیرا که ضوابط پهنه بندی قاعدتاً به منظور جلوگیری از تداخل غیرضروری و نامناسب کارکردها و کاربریها و ارتقاء کیفیت و کارآیی محیط شهری است نه برهم زدن توازن محیط زیست و پائین آوردن کیفیت زندگی ......!!!!

لذا ضروریست موضوع از نظر کیفی و کارشناسانه بررسی و به تصویب نهایی برسد نه چون روال گذشته موضوع در پشت درهای بسته و صرفا از دیدگاه اقتصادی، جابجائی سرمایه، حفظ منافع شخصی حقیقی و حقوقی و..... بررسی و فراخور حال تصمیم سازان هر دوره از ریاست جمهوری که زمام امور دستشان است تصمیم سازی گردد و ....!!!

آیا حال زمان آن نرسیده است که به بهانه بازنگری طرح تفصیلی این مسائل بررسی شود.



  منبع : خبرگزاری صمــا
  15:52   چهارشنبه 2 بهمن 1392  
 نظرات    
 
nader yamani 18:53 یکشنبه 13 بهمن 1392
0
 nader yamani
این بازنگری هر چند خیلی دیر است ولی جای امیدواری دارد