اخبار   
 

 به‌کارگیری سامانه‌ی گرمایش از کف، نیازمند نظارت بیش‌تر است

نمایشگاه چهارروزه‌ی تجهیزات و تأسیسات سرمایشی و گرمایشی اصفهان، افزون بر زمینه‌سازی برای معرفی و عرضه‌ی فرآورده‌های نوین این صنعت...

نمایشگاه چهارروزه‌ی تجهیزات و تأسیسات سرمایشی و گرمایشی اصفهان، افزون بر زمینه‌سازی برای معرفی و عرضه‌ی فرآورده‌های نوین این صنعت، بستری برای تبادل‌نظر و گفت‌وگوی کارشناسان درباره‌ی محصولات و سامانه‌های گوناگون بود.

 


 

«سیدمجتبی ربیعی»، کارشناس تأسیسات ساختمانی، روز شنبه در حاشیه‌ی دهمین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات و تأسیسات سرمایشی و گرمایشی اصفهان (ترموتک 2012) به خبرنگار ایرنا گفت: به‌کارگیری سامانه‌های گرمایش از کف در ساختمان‌ها، که در پاره‌ای موارد غیراستاندارد هم هستند،موجب بروز بیماری‌هایی همچون مسمومیت تنفسی و مشکلات عصبی می‌شود.

وی افزود: به‌کارگیری این سامانه در گذشته از سوی مؤسسات استاندارد جهانی ممنوع و از چرخه‌ی تولید نیز کنار گذاشته شده است؛ با این حال، در ایران همچنان شاهد تبلیغ برای این سامانه به‌عنوان فناوری نوینی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی هستیم!

 


 

این کارشناس تأسیسات ساختمانی خاطرنشان کرد: پیشینه‌ی کاربرد این سامانه در اروپا و آمریکا به زمانی بازمی‌گردد که از آن، در ورودی ساختمان‌ها برای جلوگیری از یخ‌زدگی پله‌ها بهره‌گیری می‌شده است.

وی ادامه داد: مهندسان تأسیسات و پزشکان اروپایی پس از گذشت مدتی از به‌کارگیری این سامانه، دریافتند که این شیوه به‌علت تأثیرهای نامطلوبی که بر هوای ساختمان‌ می‌گذارد، باعث سردرد و سستی تن ساکنان می‌شود. به همین دلیل آن را از نظام ساختمانی خود کنار گذاشتند و بهره‌گیری از آن در ساختمان‌های کشورهای اروپایی و آمریکایی ممنوع و از چرخه‌ی تولید انبوه خارج شد.

ربیعی تصریح کرد: اما برخی از تولیدکنندگان که اغلب هم چینی هستند، برای پیشگیری از زیان‌های هنگفت و به‌رغم آگاهی از مضرات این سامانه، آن را با بهای بسیار پایین به واردکنندگان ایرانی می‌فروشند؛ و متأسفانه مؤسسه‌ی استاندارد و سازمان نظام مهندسی هم گویا برنامه‌ای برای برخورد با تولیدکنندگان و واردکنندگان این‌گونه سامانه‌ها و تجهیزات خارج از رده ندارند.

وی افزود: از دستگاه‌های نظارتی کشور انتظار می‌رود در خصوص موضوعاتی از این دست که ارتباط مستقیم با سلامت و تندرستی هم‌وطنان دارد، دقت بیش‌تری به خرج دهند.

 


گفتنی‌ست، دهمین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات و تأسیسات سرمایشی و گرمایشی اصفهان، موسوم به «ترموتک 2012» از بیست‌وهفتم تا سی‌ام دی‌ماه در محل کنونی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان در کنار پل شهرستان برگزار شد.

در این نمایشگاه که با مشارکت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان برپا شد، یکصد شرکت از استان‌های تهران، اصفهان، فارس، آذربایجان‌شرقی، خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی، گیلان، مازندران، مرکزی، یزد، البرز، هرمزگان و همچنین، نمایندگان کشورهای ایتالیا، اسپانیا، آمریکا، ژاپن، ترکیه، دانمارک و کره‌ی جنوبی در دو بخش ملی و فراملی شرکت داشتند.

 



 

برگرفته از : خبرگزاری جمهوری اسلامی

www.irna.ir ، 1 بهمن 1390

ویرایش : امیریاشار فیلا

 
  منبع : ارسال شده توسط مهندس امیریاشار فیلا
  10:19   دوشنبه 3 بهمن 1390  
 نظرات    
 
ش ب 16:12 سه شنبه 4 بهمن 1390
1
 ش ب
ممنون مهندس فیلا
یکی دیگر از کاربردهای گرمایش کف در رامپ های رو باز است که هنگام برف و بارندگی باعث عدم یخ زدن سطح آنها در زمستان می شوند و تردد ایمن را فراهم می کند.
محمد ذوالفقاری 08:44 چهارشنبه 5 بهمن 1390
0
 محمد ذوالفقاری
آقای مهندس متشکرم
امیر یاشار فیلا 18:55 چهارشنبه 5 بهمن 1390
0
 امیر یاشار فیلا

همکاران محترم، به خاطر پی‌گیری خبرها و حسن توجه‌تان، از شما سپاسگزارم.
آقای مهندس بهنامی‌نیای عزیز، اشاره‌ی به‌جایی فرمودید؛ متشکرم.
همچنین، امیدوارم توضیح مرا در خصوص نکته‌ای که در مورد یکی از روزنوشت‌ها مطرح فرموده بودید، دیده باشید.