اخبار   
 

 غربی‌ترین نقطه تهران توریستی شد

شهردار منطقه 22 با اشاره به تبدیل شدن دریاچه شهدای خلیج فارس به پردیس تفریحی گردشگری پایتخت از بازدید 22 هزار نفر گردشگ...

شهردار منطقه 22 با اشاره به تبدیل شدن دریاچه شهدای خلیج فارس به پردیس تفریحی گردشگری پایتخت از بازدید 22 هزار نفر گردشگر در هفته از این دریاچه خبر داد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محسن مرادی شهردار منطقه 22 با اعلام این خبر گفت: امکانات و تفریحات فراهم شده در حوزه آبگیر و ساحلی دریاچه به عنوان بزرگ‌ترین پردیس تفریحی گردشگری پایتخت، موجب استقبال شهروندان تهرانی از آن شده است.
تحقق یک رویا!
دریاچه شهدای خلیج فارس که در نیمه اردیبهشت ماه امسال روبان قرمز رنگ افتتاحش توسط شهردار تهران قیچی شد پیش از این تنها طرحی برای تامین سرانه‌های تفریحی -گردشگری تهران به شمار می‌آمد، اما این روز‌ها بسیاری از کار‌شناسان معتقدند که پس از بهره‌برداری کامل، در ابعاد مختلف گردشگری و زیست محیطی کارکردهای بسیاری خواهد داشت. به گزارش دنیای اقتصاد، دریاچه شهدای خلیج فارس‌‌ همان رویای محقق شده اهالی پای کوه نشسته البرز است که این روز‌ها پذیرای تعداد بی‌شماری از گردشگران و شهروندان تهرانی شده است. ایده ساخت این دریاچه که در شمال‌غرب پایتخت ایجاد شده است، اولین بار به‌صورت قانون شهری در طرح جامع سال ‌۱۳۴۹ شهر تهران آورده شد اما به دلایل مختلف فنی هیچ‌گاه به مرحله اجرا نرسید و از پوشه مسوولان خارج نشد تا اینکه در سال‌های اخیر طرح احداث دریاچه چیتگر، از یک طرح خام خارج شد و به مرحله عملیاتی شدن رسید. در پیش زمینه مطالعاتی، از سال‌۸۲ تا ۸۹، مطالعات جزئی و دقیقی در مقاطع مختلف از سوی مشاور صورت گرفت و ابهامات طرح بررسی و تکمیل شد، به طوری که قالیباف، شهردار تهران در این باره گفت: چگونگی آبگیری دریاچه، نفوذپذیری آب آن، تاثیراتش بر آب‌های زیرزمینی و دغدغه‌های مربوط به آب‌ پشت‌سد در طرح مطالعاتی دیده شده و با وجود اینکه خاک این منطقه، سستی ندارد، تحکیم زمین، لایه‌برداری و مطالعات ژئوتکنیک انجام و خاک مناسب به این محل حمل شد تا در قشر‌ها و لایه‌های مناسب با تراکم فشرده کار شود. در طرح نخست، حتی مجاری تخلیه آب نیز برای این طرح دیده شد تا در زمان وقوع زلزله خطری برای پایتخت‌نشینان ایجاد نشود. تامین سرانه‌های تفریحی -گردشگری آن هم در دل پرازدحام‌ترین شهر ایران، بالا بردن توان اکولوژیکی منطقه از طریق ایجاد و ارتقای قابلیت‌های تفریحی - تفرجی، جذب توریسم و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ایجاد اشتغال، کمک به رشد و توسعه اقتصادی، ایجاد چشم‌انداز‌های زیبا، دل انگیز و منحصر به فرد برای منطقه غرب پایتخت، امکان کاهش خطرات ناشی از آب‌های روان سطحی، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، تلطیف هوای حوزه غرب و... از جمله مهم‌ترین اهدافی است که در طرح ساخت دریاچه ذکر شده و به زودی با تکمیل نهایی آن محقق می‌شود.
  منبع : ارسال شده توسط مائده علیشاهی
  08:33   دوشنبه 7 مرداد 1392  
 نظرات    
 
اکبر فرح بخش 12:48 شنبه 12 مرداد 1392
0
 اکبر فرح بخش
با تشکر- عکس بیشتر ندارید؟
مائده علیشاهی 00:02 دوشنبه 14 مرداد 1392
0
 مائده علیشاهی
متاسفانه خیر
ممنون از شما