www.iiiWe.com » تحولات معماری و نقاشی در بستر دو جنگ جهانی

 مقالات   
 


 تحولات معماری و نقاشی در بستر دو جنگ جهانی

عنوان مقاله : روانکاوی تحولات نقاشی و معماری در بستر تاریخی جنگ جهانی اول تا جنگ دوم / نویسندگان : علیرضا نوروزی طلب، آناهیتا مقبلی، شهرناز جودت ...

ارسال کننده: فرزانه جهانمردی
تاریخ ارسال: یکشنبه 27 تیر 1395
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
عنوان مقاله : روانکاوی تحولات نقاشی و معماری در بستر تاریخی جنگ جهانی اول تا جنگ دوم
نویسندگان : علیرضا نوروزی طلب، آناهیتا مقبلی، شهرناز جودت
انتشاریافته در : فصلنامه علمی ـ پژوهشی «باغ نظر»، دوره ۱۱، شماره ۳۱، زمستان ۱۳۹۳.

چکیده :
در پژوهش حاضر، موضوع در روند مستمر و پیچیده تاریخ مانند یک فیلم تصور شده و از قالب‌های جدا و عکس‌گونة صامت و ایستا بیرون آمده است‌‌.اهمیت و دلیل انتخاب این روش پاسخ به نقصانی است که باعث شده اغلب‌‌، آثار هنری نقاش‌ها و معماران مهم و پرآوازه یا جداگانه بررسی شده و یا تأثیر متقابل آن بر یکدیگر خارج از بستر تاریخی قرار بگیرد و اتفاقات سرنوشت‌سازی مانند جنگ و انقلاب که زندگی مردم، ارزش‌ها و سیستم‌ها را به هم ریخته تا دوباره بسازد، نادیده انگاشته ‌شود‌‌.عامل روحی روانی نیز یکی از متغیّرهای این معادله است که در تولید و تحول اثر هنری نقش دارد‌‌‌‌‌.این متغیر نیز یا جداگانه بررسی شده و یا در نظر گرفته نمی‌شود‌‌.
این روشی است که بر مبنای آن می‌خواهیم دلیل دگرگونی ژرف و ظاهراً ناگهانی روحیة طبیعت‌گرا و رمانتیک کسانی مانند پیِت موندریان‌‌، پیش از جنگ جهانی اول و تحول او به سوی نقاشی‌های انتزاعی را درک کرده، تأثیر نقاشی‌های انتزاعی روی معماری مدرن هلندی‌ها و سبک دِ استیل، به ویژه در معماری گریت ریت ولد ۱۹۲۴ در خانة شرودر، و در غرفة آلمان در نمایشگاه بین‌المللی بارسلون ۱۹۲۸، اثر میس وان‌در‌روهه را بررسی کنیم‌‌.
نمونة دیگر چنین تحولی در نتیجه جنگ خانمان‌سوز اول، لوکوربوزیه است‌‌.آثار پس از جنگ وی هیچ مشابهتی با آثار رمانتیک- سنتی پیش از جنگ ندارد‌‌.براساس این روش، فرضیات پژوهش را در روند تحقیق مرحله به مرحله، جزء به جزء توصیف و مقایسه ‌‌‌کرده و به تحلیل و نتیجه‌گیری می‌رسانیم تا بتوانیم دلیل شتاب تغییر و تحولات هنری و معماری معاصر را در بستر بحران‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ُهویتی درک کرده، پیش‌داوری و قالب‌های خشک تحلیلی و مجزایی که احکام نظری متداول را دیکته می‌کند، بشکنیم و دیالکتیک روند شکل‌گیری پدیده‌ها را تقویت کنیم‌‌.این پژوهش حاصل تحلیل نگارندگان از آثار و مطالعات کتابخانه‌ای است‌.

کلیدواژگان :
پیت موندریان، گریت ریتوِلد، میس‌وان‌دِرروهه‌‌.

 
 نظرات