با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.
■ نام مقاله: هنر زمینی (Land Art) در منظر پایدار ■ پدیدآورندگان: مریم میرسپاسی، سامان اویسی ■ انتشاریافته در: ماهنامهی «راه و ساختمان» (خرداد ۱۳۹۴) ■ شمار صفحهها: ۱۲ ■ فرمت: PDF ■ اندازهی فایل: ۱.۴۵ مگابایت ■ چکیده : قرن گذشته (بیستم) بستری مناسب بود که در آن آدمی بیشترین پیدایشها و تکامل مکاتب و سبکها و شیوههای هنری را تا به آن زمان به چشم دیده بود. البته این روند پیدایش و شکلگیری مکاتب هنری همچنان به قوت خود برجاست. این تنوع گرایشهای هنری موجب شده تا بسیاری از این جنبشها، عمری کوتاه را به خود ببینند و تنها در زمانی خاص مورد توجه واقع شوند؛ درصورتیکه با نگاهی عمیقتر، میتوان تأثیرات این جنبشها را بر مکاتب هنری و دیگر کنشهای وابسته مشاهده کرد. از همین رو بر آن شدیم تا یکی از این جنبشهای نوظهور که در سالهای نه چندان دور (دههی ۷۰ ) پدیدار گشت، ولی متأسفانه نتوانسته در قالب بیانی تازه در هنر کشورمان ایفای نقش کند، معرفی کنیم. در ابتدا به معرفی و تاریخچهی آن در این مقاله میپردازیم، سپس تأثیر و نقش آنرا در کنار بیانی دیگر از هنر (معماری منظر) مورد بررسی قرار میدهیم. سرانجام نیز به این نتیجه خواهیم رسید که جنبش هنری «Land Art» تنها یک بیان هنری صرف نبوده و با کمی تامل و تعمق میتوان آن را در قالب معماری منظر لحاظ کرد. ■ کلیدواژهها : Land Art (هنر زمینی)، معماری منظر، هنر معماری، طبیعت منظر پایدار.
|