تأویل معمارى پسامدرن از منظر نشانه شناسى
دکتر امیر مسعود دباغ : دانش آموخته دکترى معمارى ، دانشکده هنر و معمارى ، دانشگاه آزاد اسلامى واحد علوم وتحقیقات تهران ، ایران دکتر سید مصطفى مختاباد امرئی : دانشیار دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران هویت شهر شماره نهم/ سال پنجم/ پاییز و زمستان 1390 منبع : www.SID.ir چکیده معمارى در بازآمدهاى زیباشناختى جهان امروز، محصولات متفاوتى را از خود به ارمغان نهاده و زمینه ساز قرائت هایى نوین شده است. خوانش هاى پسین متن معمارى، واگشاى اندیشه هاى متغیر پسامدرن بوده است. در این بسامد معمارى، همواره با دو عنصر فرم و محتوا معنا مى یابد. از دیرباز، همواره تفکیک این دو، سهل و ممتنع مى نمود ولى باتوجه به خوانش هاى مطرح شده دراندیشه معاصر مى توان به نشانه شناسى به عنوان ابزارى مهم در دسته بندى برداشت هاى به دست آمده و معناسازى از لایه هاى درونى معمارى، استناد نمود. نشانه شناسى با دریافت رمزگان زیباشناختى، اجتماعى و فرهنگى هر طرح، مفاهیم مستتر در آن را بازشناخته و ایده هاى برآمده از رمزگان معمارى را هدایت کرده و لایه هاى درونى و پنهان طرح را تأویل و مکشوف مى گرداند. لذا با روش تحلیلى-توصیفى و از منظر نشانه شناختى معمارى پسامدرن مورد تأویل قرار گرفت
|