عنوان مقاله: بازنمایی تابلوی «شام آخر» لئوناردو داوینچی در عصر پستمدرن با رویکرد انتزاعی ـ مینیمالیسم
نویسندگان: مهسا بحرینیان، ایمان زکریایی کرمانی، احسان آقابابایی انتشاریافته در: فصلنامهی علمی ـ پژوهشی «باغ نظر»، دورهی ۱۴، شمارهی ۵۱، شهریور ۱۳۹۶. چکیده : واقعة شام آخر حضرت مسیح همواره به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای آیین مسیحیت مورد توجه بوده است. هنرمندان بسیاری این واقعه را نقاشی کردند که از میان آنها مهمترین و شناخته شدهترین اثر، نقاشی دیواری شام آخر لئوناردو داوینچی در صومعه سانتا ماریا دله گراتسیه است. اهمیت این نقاشی به حدی است که در دورة معاصر نیز بازخوانیهای جدیدی از این اثر شکل گرفته است. تصاویر متعدد بازنمایی شده شام آخر در دوره معاصر، بیانگر تغییرات مفهومی و محتوایی، ویژگی ها و مسایل جامعه معاصر است. هدف، مطالعة آثار بازنمایی شده از نقاشی شام آخر داوینچی در دورة پست مدرنیسم، با توجه به ویژگیها و شرایط زمانی این دوره است. محتوا و معانی در آثار بازنمایی شده از شام آخر تغییر کرده است. نمونههای بازنمایی شدة بسیاری از شام آخر داوینچی وجود دارد که در این پژوهش دو نمونه تصویر از وجه هنری (انتزاع-مینیمالیسم) مورد تحلیل و توصیف قرار گرفته است. جمع آوری اطلاعات در پژوهش حاضر با استفاده از روش اسنادی-کتابخانهای است و در نهایت به تحلیل و توصیف تصاویر، که ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی جامعه را برای مخاطب بازنمایی میکنند پرداخته میشود. در حقیقت تصاویر ابژههای فرهنگی معاصر هستند که مفاهیم جدیدی را بیان میکنند. نوع بیان متفاوت است اما معانی مانند معنویت، تقدس به واسطة وجود نشانههایی در هر دو اثر بیان شده است. بنابراین یک اثر هنری جاودان، با قرار گرفتن در بافت های موقعیتی گوناگون معانی جدیدی را خلق میکند. کلیدواژهها : شام آخر، بازنمایی، پستمدرنیسم، لئوناردو داوینچی.
|