چکیده
جنبش آر نوو به عنوان یکی از جنبش های پیشرو اواخر قرن نوزدهم در هنر ومعماری اروپا نقشی قطعی بر شکل گیری معماری قرن بیستم و معماری دوران مدرن گذاشت گستردگی و تنوع سبک های این جنبش، خصلتی است که آن را ازسایر جنبش های هنری دیگر در دوران معاصر متمایز می کند مشاهده برخی آثارمعماری معاصر درایران به ویژه در تهران که آشکارا تحت تأثیربرخی ازگرایش های سبکی این جنبش قرار دارند، نشان از ورود گسترده ی این جنبش هنری غرب به معماری معاصر ایران در مقطعی خاص دارد تنوع، تشابه و تفاوتهای این گرایش های سبکی، تا اندازه ای است که مطالعه ای تطبیقی برروی ایندوره از معماری معاصر ایران را ضروری می نماید این مقاله سعی دارد تا بابررسی تطبیقی گرایش های معماری آر نوو در غرب و مقایسه اصولی آنها درایران، به یک سبک شناسی جدید از این جنبش معماری غربی در ایران معاصرنزدیک شود همچنین در این راستا به بررسی امکان طبقه بندی مجموعه این سبکها در معماری معاصر ایران، در یک دوره زمانی مشخص، خواهد پرداخت این مقاله در انتها نشان خواهد داد که علی رغم تنوع سبکی موجود در معماری دوران پهلوی اول در ایران معاصر تمامی این معماری زیرمجموعه های سبکی جنبش آر نوو می باشد دکتر سعید حقیر
|