نظام صنفی رایانهای: «همستر کامبت» اصلاً بازی نیست
تقریباً دو هفته است که هر جایی بروید یا وارد هر جمعی بشوید، سخن از «همستر کامبت» است؛ رباتی که در قالب یک بازی با وعدهی درآمدزایی به شکل ارز دیجیتال طراحی شده است، اما نه تنها سرگرمکننده نیست، که حتی به گفتهی رییس کمیسیون نرمافزارهای سرگرمی و بازیهای رایانهای سازمان نصر ایران (نظام صنفی رایانهای)، نمیتوان نام «بازی» روی آن گذاشت؛ اما به شکل مصطلح با این عنوان از آن یاد میشود. ابوالفضل صادق با اشاره به این که از نظر بازیسازان، «همستر کامبت» در دستهی بازیها قرار نمیگیرد، گفت: البته طراحان این بازی کوشیدهاند «همستر کامبت» تا اندازهای شبیه به بازیهای «آیدل کلیکر» (گونهای بازی ویدیویی که برای گروهی ویژه طراحی شده است) باشد، اما چون در آن تقریباً هیچ گیمپلی یا بازی کردنی بهجز ضربه زدن انجام نمیشود، نمیتوان نام بازی بر آن نهاد. وی تاکید کرد: میتون آن را اپلیکیشنی درنظر گرفت که سعی شده است تا اقتصادِ بازی روی آن اجرا شود. کاربر به واسطه اینکه حس میکند دارد چیزی به دست میآورد، مجددا به فضای آن بازمیگردد و نرخ بازگشت بازیکنان به بازی از این طریق افزایش مییابد. اقتصادِ بازی، کاربر را مجاب میکند تا به بازی پایبند باشد، همانگونه که در همستر کامبت ضربه زدن یا ارتقای کارتها این فضا را ایجاد کرده است. بازی موبایلی چه ویژگیهایی دارد؟ این بازیساز درباره ویژگیهای لازم برای بازیهای موبایلی، توضیح داد: بازیها باید گیم پلی یا نحوه بازی کردن جذاب، داستان و تِم (ژانر) داشته باشند تا بازیکن در قالب یک روند از پیش تعیین شده، بازی کند و مراحل مختلف را با دریافت جایزه طی کند و در کل یک اقدامی انجام دهد تا بتوان نام بازی روی آن گذاشت. رییس کمیسیون نرمافزارهای سرگرمی و بازیهای رایانهای سازمان نصر ایران تاکید کرد: بازی باید بتواند فرد را سرگرم کند، اما همستر کامبت بیشتر جنبه مالی دارد و حتی اگر قرار باشد اسم بازی روی آن بگذاریم، همستر کامبت در دسته Play to Earnها قرار میگیرد؛ یعنی فرد به دنبال سرگرمی نیست و صرفا بازی میکند تا درآمدی به دست بیاورد. البته برخی بازیهای Play to Earn هم هستند که وجود جنبه سرگرمی هم در آنها رعایت شده است. با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.تقویت جنبهی درآمدزایی از بازیها وی با اشاره به اینکه استفاده از بازیهای Play to Earn طی چند سال اخیر روندی افزایشی داشته است، بیان کرد: بازیکنان به سمتی رفتند که رایگان بازی نکنند و در نهایت چیزی به دست آورند. این موضوع بر بازار هم تاثیر گذاشته است و بازیهایی را در پرفروشهای بازار میبینیم که جوایز متنوع و زیادی برای بازیکنان در نظر میگیرند تا فرد فکر نکند با بازی کردن در حال اتلاف وقت است. رییس کمیسیون نرمافزارهای سرگرمی و بازیهای رایانهای سازمان نصر ایران ادامه داد: حتی بازیسازان داخلی هم به سمت تولید بازیهای Play to Earn رفتهاند و اقتصاد بازیهای خود را به این شکل طراحی کردهاند تا در عینِ وجود جذابیت بصری، بازیکن بتواند احساس کند چیزی به دست آورده. موفقیت «همستر کامبت» در جذب مخاطب وی درباره جنبه مالی «همستر کامبت» توضیح داد: برای عرضه اولیه ارز دیجیتال، باید ارز با قیمت بسیار پایین در اختیار برخی افراد قرار گیرد تا دست به دست شود، اما طراحان همستر کامبت با هوشمندی سعی کردند این ارز اولیه را در قالب یک بازی به مخاطب عرضه کنند تا تلاش کند سکه یا Profit به دست بیاورد تا پس از آن طراحان برنامه ارزش فعالیت در بازی را اعلام کنند. یعنی تلاش فرد بالاخره یک ارزشی پیدا میکند. اگر بخواهیم از این نظر همستر کامبت را بررسی کنیم، با توجه میزان مخاطبانی که جذب کرده باید بگوییم که بسیار موفق بوده است. هوشمندی در کاهش هزینههای بازاریابی رییس کمیسیون نرمافزارهای سرگرمی و بازیهای رایانهای سازمان نصر ایران ادامه داد: با این برنامه طراحی شده، همستر کامبت هزینه بازاریابی را به شدت کاهش داده است چرا که افراد برای کسب امتیاز یا سکه بیشتر، ترغیب میشوند آن را برای دیگران هم ارسال کنند و با این شیوه مخاطبان زیادی جذب آن میشوند. افزایش نرخ بازگشت به بازی یکی از عوامل موفقیت بازی است. وی به بازیکانان همستر کامبت هشدار داد: افراد باید مراقبت کنند تا در صورتی که ارزش این فعالیت در آن مشخص شد، هنگام نقد کردن سکهها و ... اطلاعات خود را به راحتی در اختیار هر فرد و کانالی قرار ندهند تا حسابشان خالی نشود.
|