«ژاک موساز»؛ معمار انجمن مرمت شهر لیون فرانسه گفت:
نخست وزیر هم روی حرف مرمتکاران در فرانسه حرف نمیزند ژاک موساز معمار انجمن شهر لیون فرانسه میگوید: «مرمتکاران در فرانسه اگر بگویند؛ نباید بنائی تخریب یا نباید یک رنگ در یک ساختمان تاریخی استفاده شود، هیچ کس حتی نخست وزیر نمیتواند برخلاف حرف آنها سخنی بگوید.» خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی - ژاک موساز مهندس ساختمان با گرایش مرمت بناهای تاریخی از فرانسه است. شغل او مشاوره در مرمت بناهای تاریخی شهر لیون بوده و اکنون سه روز از سفرش به ایران و مطالعه آثار تاریخی همدان میگذرد. موساز در کارگاهی که در همدان برگزار شد: اولین بار که در فرانسه به بازسازی و مرمت ساختمانهای نفیس و منحصربهفرد اقدام کردند حدود سالهای 1850 میلادی، یعنی حدود 170 سال پیش بود، انقلاب فرانسه بیشترین آسیب را به ساختمانهای تاریخی این کشور وارد کرد. زیرا بناهای تاریخی را نابود کردند، آثار آن را به سرقت بردند، بیشتر کلیساها و قصرها نیز تخریب شد. او در پاسخ به این سوال که در فرانسه آموزش مرمتکاران چگونه است؟ گفت: در فرانسه کسانی که بازسازی و مرمت را برعهده دارند، در ابتدا معماری میخوانند. سپس اقدام به گرفتن تخصص میکنند، ورود به آموزش این دوره تخصصی، پس از گذراندن کنکوری است که هزاران نفر داوطلب دارد اما تعداد بسیار کمی پذیرفته میشوند، پس از فارغالتحصیلی دولت آنها را استخدام میکند. آنها حق ندارند به جز کار مرمت شغل دیگری داشته باشند چون شغل بسیار حساسی است و دولت هم نمی تواند بگوید که " بالای چشمشان ابروست" . این معمار فرانسوی در ادامه گفت:وقتی اینها میگویند اجازه نمیدهیم بنائی تخریب شود و یا فلان رنگ در یک ساختمان تاریخی استفاده شود. هیچ کس حتی نخست وزیر نمیتواند برخلاف حرف آنها سخنی بگوید. آنها قدرت بسیار زیادی در تصمیمگیری دارند و اگر برخلاف حرف آنها به طور مثال مصالحی در یک ساختمان تاریخی استفاده شود باید تخریب شود و هر چه آنها میگویند باید استفاده شود. دو نوع ساختمان و بنای تاریخی وجود دارد. یکی بناهای خارقالعاده و کهن مانند هگمتانه که واقعا مهم هستند و باید به شدت از آنها حفاظت کرد. دوم بناهایی که نسبت به گروه اول از اعتبار کمتری برخوردارند؛ مانند خانههای روستایی ورکانه در همدان که در درجه دوم اهمیت قرار دارند. به گفته او، در فرانسه قصرها اهمیت بیشتری دارد. اگرچه هر دو را باید حفظ و مرمت کرد اما اولویت با آثار قدیمیتر و مهمتر است. نهایت تلاش ما در فرانسه برای مرمت قصرها، این است که عین مصالحی را استفاده کنیم که در گذشته برای ساختن بنا کاربرد داشته است یعنی اگر سنگی استفاده شده که نمونه آن را امروز نداریم جستجو میکنیم، میگردیم، پیدا میکنیم و مانند همان را ساخته و جایگزین میکنیم. به سخن دیگر تلاش میکنیم شبیه آنچه در گذشته به کار رفته را بسازیم هر چند بودجه زیادی را نیاز داشته باشد. موساز افزود: امروزه برای معماران ایرانی اصلا مهم نیست که چه مقدار برای شوفاژ و کولر انرژی مصرف میشود. بیشتر ساختمانهای جدید شما نمای سنگی دارد معمولا نباید بلافاصله سنگ را به روی ساختمان چسباند. در بین دیوار نما و سنگ باید عایق کار شود که معمولا به هم دوخت میزنند. چون سنگ گرما و سرما را جذب میکند و عایق در صرفهجویی انرژی بسیار کمک میکند. بدترین مصالحی که متاسفانه استفاده از آن به تازگی در ایران بسیار متداول شده پلی استر بوده که بسیار خطرناک است. مشاور انجمن مرمت شهر لیون با انتقاد از استفاده مصالح غیربومی در ایران گفت:در همدان دیدم که از نماهای بسیار زشت برای خانههای کاهگلی استفاده یا در نمای ساختمانهای داخل شهر از آلومینیوم استفاده کردهاند. این کار با معماری بومی ایران هیچگونه همخوانی ندارد. در ایران به زیبایی بصری توجه نمیشود و منظر شهری کاملا برهم خورده است. به نظر میرسد معماران تخصص کافی ندارند. تاثیر یک برنامه تلویزیونی روی مرمت بناهای تاریخی او در مورد همکاری رسانهها با میراث فرهنگی و فعالان این حوزه گفت: در سالهای 1950 و 60 تعدادی از ساختمانهای قدیمی از بین رفته بود یکی از اقدامها این بود که یک برنامه تلویزیونی گذاشتند. افراد مختلف و آدمهایی مثل من و شما در شهر شروع به صحبت کردند مبنی بر این که این ساختمانها مهم هستند و ما به آنها علاقه داریم پس باید جلوی تخریب آنها گرفته شود. ذره ذره به کمک تلویزیون از مردم هزینه مرمت را جمعآوری کردند و خانهها را بازسازی کردند. تلویزیون به آنها گفته بود من به شما کمک میکنم و گزارش تهیه میکنم و کارها و اقدامات شما را به مردم معرفی میکنم. حتی آبونمان برنامههای تلویزونی در اختیار مردم قرار گرفت تا بناها را ترمیم کنند. شاید برای مرمت آثار تاریخی در ایران این یک راه حل باشد. او در پاسخ به این سوال که معماری ایران چه تاثیری بر معماری فرانسه داشته است، افزود: تاثیر معماری ایران بر فرانسه چندان ملموس نیست. البته به تازگی به دلیل گرمایش زمین در خانههای جدید از فنآوری بادگیرهای یزد استفاده میشود. در معماری ایران هدررفت انرژی بیشتر از طریق سقفهاست که باید عایق شود. خانههای قدیمی ایران سیستم خوبی داشت که از کاهگل استفاده میشد. شما ایرانیها جزء آدمهای بسیار با استعداد جهان هستید که این یک امتیاز بسیار مهم محسوب میشود. با این امتیاز آینده ایران را خواهید ساخت. موساز گفت: اولین باری که من به همراه چهار فرانسوی به تخت جمشید رفتم در سال 1348 بود، من هنوز آن غروب باشکوه تخت جمشید را فراموش نمیکنم و هنوز احساساتم را نمیتوانم مخفی کنم. آنچه در ایران امروز احساس میشود، این است که تک تک شماها و علاقهمندان به کشور وقتی نزدیک مکانی زندگی میکنید که ارزش تاریخی دارد، باید مردم محلی را متقاعد کنید که آدمها باید نسبت به آنچه دارند مسئولیتپذیر باشند.
|